Święto Pracy: zakład pracy (nadal) Twoim drugim domem?

Święto Pracy: zakład pracy (nadal) Twoim drugim domem?

1 maja, niegdyś symbol ideologicznego spektaklu w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, dziś staje się okazją do refleksji nad tym, jak bardzo zmienił się rynek pracy. W czasach PRL-u Święto Pracy wiązało się z obowiązkowymi pochodami, transparentami, przemówieniami – a także z przymusem uczestnictwa, pod groźbą utraty pracy czy miejsca w szkole.

Choć pochody przeszły do historii, przed nami stoi inne wyzwanie: tworzenie środowiska pracy opartego na dialogu, zaangażowaniu i wzajemnym szacunku. O przemianach rynku pracy opowiada Magda Pietkiewicz, ekspert HR i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania i budowania zaangażowania pracowników.

Zakład pracy twoim drugim domem?

To, co kiedyś było pustym sloganem, dziś staje się realnym celem wielu organizacji. Coraz więcej firm świadomie tworzy środowisko pracy, które kojarzy się z komfortem, bezpieczeństwem i rozwojem. Pracodawcy zauważają, jak ogromny wpływ na efektywność i zaangażowanie ma dobre samopoczucie pracowników, dlatego stawiają na budowanie więzi, wzmacnianie poczucia przynależności i lepsze rozumienie potrzeb zespołu. Wszystko po to, by każdy mógł się czuć w pracy jak w domu. Czy im się to udaje?

Przynależność i duma

W raporcie Enpulse „Zaangażowanie 2024” czytamy, że 73 proc. Polaków jest zdania, że w ich miejscu pracy panuje przyjazna atmosfera. Podobny odsetek przyznaje, że ma poczucie przynależności do zespołu i czuje się częścią firmy. Co ważne – szczególnie w kontekście rozważań związanych ze Świętem Pracy – niemal 80 proc. osób badanych przez Enpulse utożsamia się z firmą i czuje, że sukces organizacji jest ich zasługą, a nieco mniej (blisko 70 proc.) jest dumna z tego, że pracuje w danym miejscu.

– W czasach PRL-u popularne było ironiczne hasło: „czy się stoi, czy się leży, tysiąc złotych się należy”. Oddawało ono ówczesne podejście do pracy – rutynowej, pozbawionej sensu, narzucanej odgórnie. Dziś jest to nie do przyjęcia – współczesne środowisko pracy opiera się na zupełnie innych wartościach: docenianiu, otwartym feedbacku i możliwości wniesienia czegoś od siebie. Organizacje, które to rozumieją, nie są „nowoczesne” – są normalne. Przytoczone dane pokazują, że wiele firm potrafi z sukcesem budować kulturę organizacyjną opartą na zaufaniu, bezpieczeństwie i komforcie – tak odmienną, od tego co było kiedyś. Część jednak musi jeszcze, nomen omen, przepracować ten temat – wskazuje Magda Pietkiewicz, ekspert rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania i budowania zaangażowania pracowników.

Głos nowego pokolenia

Dziś na naszych oczach ma miejsce największa od dekad transformacja. Na rynek pracy wchodzi pokolenie Z – młodzi ludzie, którzy odważniej niż poprzednicy mówią o swoich oczekiwaniach. Oprócz pensji adekwatnej do doświadczenia i wysiłku wkładanego w wykonywane obowiązki służbowe, chcą również przyjaznej atmosfery w pracy, wsparcia przełożonego i konstruktywnej informacji zwrotnej. Z badania Work War Z wynika, że tak rozumiany komfort jest ważny dla 93 proc. przedstawicieli pokolenia Z.

– Kiedyś potrzeby i oczekiwania pracowników były zamiatane pod dywan. Liczyła się wydajność, raport, norma – człowiek miał „robić swoje” i nie zadawać pytań. Dziś wiemy już, że nie ma efektywności bez równowagi psychicznej. Praca powinna być miejscem, gdzie nie tylko produkujemy wartość, lecz także dbamy o dobrostan – psychiczny, fizyczny i emocjonalny. Programy wsparcia mentalnego, mindfulness, dni well-being, elastyczne godziny pracy czy dostęp do coachów i terapeutów muszą przestać być traktowane jako benefity, którymi można skusić kandydata do przyjęcia oferty pracy, lecz jako niezbędne elementy odpowiedzialnego zarządzania firmą – dodaje Magda Pietkiewicz.

Symbol ewolucji

Dzisiejszy rynek pracy to już nie miejsce przymusu tak jak kiedyś, a przestrzeń wyboru. Rezygnujemy z narzuconej narracji na rzecz dialogu. Praca powinna być miejscem rozwoju, nie represji. 1 maja staje się symbolem ewolucji i okazją do powiedzenia: potrzebujemy więcej. Chcemy pracy, która nie zabiera nam życia, lecz staje się jego częścią. Pracy, która nas rozwija, a nie wypala. Takiej, w której jesteśmy widziani, słyszani i traktowani po ludzku. Nie od święta – ale każdego dnia.

– By kreować taką przestrzeń potrzebna jest dojrzałość – przede wszystkim po stronie liderów. Wielu menedżerów, zwłaszcza tych z długoletnim doświadczeniem, musi dziś na nowo nauczyć się słuchać, rozumieć i towarzyszyć pracownikom w ich zmieniających się potrzebach – mówi Magda Pietkiewicz. – Kultura organizacyjna, zaangażowanie, poczucie sensu – to nie są struktury raz zbudowane, ale żywe organizmy, które trzeba pielęgnować każdego dnia. Dzisiejsze przywództwo to nie tylko zarządzanie wynikami, ale zarządzanie relacjami, emocjami i znaczeniem. Dzięki takiej uważności rodzi się miejsce pracy, które możemy nazwać drugim domem – podsumowuje ekspertka.

________________________________________________________

Źródła:

Enpulse „Zaangażowanie 2024” https://www.enpulse.eu/raport-zaangazowanie-2024

Enpulse „Work War Z” https://www.enpulse.eu/raport-work-war-z

 

Magda Pietkiewicz jest ekspertem od HR i twórczynią platformy Enpulse, która służy do badania zaangażowania pracowników. Od ponad 20 lat zbiera doświadczenie i umiejętności w biznesie tworząc innowacyjne projekty we współpracy z największymi międzynarodowymi i lokalnymi markami. Współwłaścicielka firmy Zmotywowani.pl, firmy z ponad 10-letnim doświadczeniem w konsultingu HR, której częścią jest Enpulse – platforma badająca zaangażowanie pracowników. Magda posiada tytuł MBA w zakresie zarządzania biznesem uzyskany na Oxford Brookes University.

Enpulse to innowacyjna platforma zaprojektowana do badania i budowania zaangażowania pracowników w organizacji. Jej unikalna metodologia skupia się na holistycznym podejściu do pomiaru zaangażowania oraz wykorzystuje zaawansowane narzędzia analizy danych, umożliwiając organizacjom uzyskanie głębokiego zrozumienia i wprowadzanie skutecznych działań.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER