To najbardziej pożądany benefit w Polsce

To najbardziej pożądany benefit w Polsce

Prywatna opieka zdrowotna to dziś jeden z najbardziej pożądanych benefitów pracowniczych, a jednak aż 70 proc. pracowników w Polsce wciąż nie ma do niego dostępu – wynika z raportu enel-med „Łączy nas zdrowie”. Z tego przywileju może korzystać tylko 1 na 4 Polaków, znacznie częściej pracujące zetki niż bardziej doświadczeni silversi (32 proc. vs. 19 proc.). Oba pokolenia różnicują także oczekiwania względem zawartości pakietów. Na przykład 23 proc. zetek i jedynie 5 proc. silversów potrzebuje wsparcia psychologa lub psychiatry. Jednak większość pracowników zgadza się co do jednego – pakiety medyczne wpływają na mniejszą absencję w pracy. Tak uważa 53 proc. Polaków.

Dojrzały rynek pracy, z którym mamy do czynienia w Polsce, charakteryzuje się coraz bardziej wyraźnym dialogiem pomiędzy pracownikami a pracodawcami, gdzie kluczowym elementem poza wynagrodzeniem jest oferta benefitowa. Mimo że pakiet medyczny wydaje się być standardem, w rzeczywistości tylko nieliczni pracownicy, głównie z dużych firm, mają do niego dostęp. A przecież to rozwiązanie jest dostępne właściwie dla każdej firmy – z oferty enel-med korzystają zarówno wielkie korporacje jak i mikro przedsiębiorstwa zatrudniające kilka osób. Co więcej, pakiet medyczny powinien być traktowany nie jako koszt, lecz inwestycja finansowa w pracownika, która przełoży się na wyższą produktywność zespołu – wyjaśnia Alina Smolarek, dyrektorka HR Centrum Medycznego ENEL-MED. I dodaje: – Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy pracownicy mojej organizacji są wśród tych 70 proc. nieposiadających najbardziej pożądanego benefitu. Pozytywna odpowiedź to wyraźny sygnał, że mamy biznesową lekcję do odrobienia. Skoro prywatna opieka zdrowotna jest wskazywana jako najbardziej potrzebny element polityki pozapłacowej, to może oznaczać, że jej brak w ofercie pracodawcy jest dyskwalifikujący z perspektywy samych pracowników jak i potencjalnych kandydatów.

Benefit pierwszej potrzeby

Raport enel-med „Łączy nas zdrowie” ujawnia znaczącą rozbieżność między oczekiwaniami pracowników a rzeczywistością oferowanych benefitów pozapłacowych. Prywatna opieka medyczna plasuje się na pierwszym miejscu wśród najcenniejszych świadczeń dla Polaków – uważa tak 40 proc. pracowników. I to zarówno wśród przedstawicieli młodszego pokolenia (43 proc. wskazań), jak i bardziej doświadczonych silversów (38 proc.). Pomimo tak wysokiego zapotrzebowania, tylko co czwarty pracownik (25 proc.) ma dostęp do firmowego pakietu medycznego. Problem ten szczególnie dotyka starsze pokolenie – pakiet medyczny posiada zaledwie co piąty silvers (19 proc.). Wśród zetek jest zdecydowanie lepiej, dostęp do prywatnej opieki medycznej zapewnionej przez pracodawcę ma 32 proc. z nich.

Warto dodać, że dla Polaków pakiet medyczny jest ważniejszym benefitem niż dofinansowanie wypoczynku (trudno byłoby z niego zrezygnować 32 proc. Polaków), ubezpieczenie na życie (24 proc.) czy samochód służbowy (15 proc.).

Rzadziej bierzemy wolne

Niezdolność pracownika do wykonywania pracy z powodu choroby wiąże się z istotnymi stratami zarówno dla pracodawcy jak i dla pracownika. Aby je zminimalizować i wesprzeć zdrowie zespołu, firmy mogą wdrożyć różne rozwiązania, z których jednym z kluczowych jest oferowanie pakietu medycznego. Jak pokazuje raport enel-med „Łączy nas zdrowie”, ponad połowa Polaków (53 proc.) uważa, że dostęp do prywatnej opieki medycznej pomaga zmniejszyć absencję w pracy. Tego zdania jest 62 proc. zetek i 50 proc. silversów. Nic dziwnego – szybszy dostęp do specjalistów, e-recept i teleporad sprawiają, że pracownicy rzadziej muszą brać wolne na leczenie i czekanie w kolejkach. Co więcej, taka opinia zyskuje na sile. W ubiegłorocznym badaniu enel-med „Zdrowy pracownik 2023” 42 proc. respondentów potwierdziło, że dzięki pakietom medycznym nie muszą stać w długich kolejkach do lekarza, co przekłada się na lepszą obecność w pracy.

Mając na uwadze niewydolny publiczny system ochrony zdrowia w Polsce, pakiet prywatnej opieki medycznej jest dodatkowym zabezpieczeniem, a często niestety podstawowym sposobem na regularne wizyty u specjalistów. Fakt, że taki pakiet posiada zaledwie 25 proc. Polaków może być zaskakujący, tym bardziej w wielkich ośrodkach, gdzie działalność prowadzą duże firmy, dla których taki pakiet to w 2024 roku żelazny standard. Dane z raportu enel-med tylko utwierdzają nas w tym, że jest to odpowiedni kierunek w dbaniu o pracownika, potwierdzając korzyści związane z oferowaniem pakietów medycznych. Pracownicy deklarują w nim wyższy poziom zaangażowania i zadowolenia, z kolei pracodawcy cieszą się większą produktywnością spowodowaną krótszym czasem absencji – komentuje Bogusława Wróblewska, HR Manager w TRUMPF Huettinger.

Psycholog języczkiem u wagi

Pakiet medyczny jest uznawany za najważniejszy element oferty pozapłacowej przez większość zetek i silversów, jednak oba pokolenia różnicuje to, co powinno być jego zawartością. TOP3 usług, które zetki najchętniej włączyłyby do takiego pakietu, to usługi stomatologiczne (42 proc.), większa liczba wizyt u psychologa/psychiatry (23 proc.) oraz usługi rehabilitacyjne (21 proc.). Co ciekawe, młode kobiety znacznie częściej niż młodzi mężczyźni wskazują̨ na chęć posiadania usług stomatologicznych w firmowych pakietach (50 proc. vs. 32 proc.). Dodatkowo, Polki dwukrotnie częściej niż Polacy z tej grupy wiekowej wskazują na potrzebę większej liczby wizyt u psychologa lub psychiatry (30 proc. vs. 15 proc.).

Z kolei TOP3 usług, których brakuje silversom w pakietach, to usługi stomatologiczne (38 proc.), usługi rehabilitacyjne (30 proc.) oraz operacje z zakresu tzw. chirurgii jednego dnia (9 proc.). Co ciekawe, kobiety z pokolenia silver częściej niż mężczyźni domagają się rehabilitacji w firmowych pakietach medycznych (35 proc. vs. 24 proc.). Tylko 5 proc. silversów ma potrzebę posiadania konsultacji u psychologa lub psychiatry.

– Różnice w preferencjach pokoleniowych są zauważalne. Pokolenie Z wykazuje się większą świadomością zdrowia psychicznego, chętniej wyrażając potrzebę korzystania z usług psychologicznych w ramach pakietu medycznego, w przeciwieństwie do silversów. Z kolei silversi kładą większy nacisk na potrzebę usług rehabilitacyjnych w firmowych pakietach medycznych niż ich młodsi koledzy z pracy. Ta różnorodność potrzeb może, a wręcz powinna, mieć swoje odbicie w ofercie pozapłacowej dla pracowników. Pracodawcy powinni sprawdzić, czy to, co oferują, faktycznie odpowiada na realne potrzeby ich zespołów – podsumowuje Alina Smolarek z enel-med.

Pełna wersja raportu „Łączy nas zdrowie” jest dostępna tutaj.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER