Rynek pracy to obszar, w którym muszą być zaspokajane zarówno potrzeby pracodawcy, jak i pracownika. Działania human resources wciąż zmieniają swoje oblicze, a coraz ciekawszych mechanizmów propracowniczych z roku na rok przybywa. Planszówki, wieczory filmowe czy pies jako kolejny członek zespołu, to tylko część firmowych działań, które mają na celu między innymi wzmocnienie dobrej atmosfery w pracy i wizerunku firmy. Wszak nie od dziś wiadomo, że pracownik usatysfakcjonowany, to pracownik efektywny.
Strategia wizerunkowa firmy składa się między innymi z działań employer brandingowych, które stwarzają atrakcyjny wizerunek marki oraz zachęcają kandydatów do zatrudnienia się w danej organizacji. Dodatkowo pracodawca, aby osiągać zyski i utrzymać dobrą pozycję na rynku, musi na bieżąco dbać o swoich pracowników, którzy niejednokrotnie są ,,paliwem’’ jego biznesu. Istnieją zawody charakteryzujące się potrzebą posiadania przez pracownika wysokiej specjalizacji w swojej dziedzinie. Występuje to najczęściej w zawodach technicznych, takich jak programista, informatyk czy grafik. Sprawdziliśmy, jak wyglądają działania human resources i employer branding w polskich spółkach z sektora gamingowego oraz IT. Oto,co powiedzieli.
Mateusz Adamkiewicz, prezes Gaming Factory:
W Gaming Factory rekrutacja odbywa się na zasadzie polecenia. Staramy się współpracować z osobami, które mają doświadczenie w branży i szukają finansowania swoich projektów, a także współpracujemy ze zdolnymi programistami bez doświadczenia, którzy prezentują swoje umiejętności na różnego rodzaju konkursach czy targach.
Rzadko rekrutujemy pojedyncze osoby, bardziej interesują nas kilkuosobowe zespoły, które przychodzą do nas ze swoim pomysłem na grę lub też szukają zlecenia na rynku. Taki model rekrutacji sprawdza się o tyle, że prowadzimy ponad 20 projektów na raz, więc cenne jest, aby członkowie teamu byli zgrani. Zespoły są rozsiane po terenie całego kraju, a ze zdecydowaną większością programistów czy grafików mamy jedynie kontakt elektroniczny. W procesie rekrutacji nie mają dla nas znaczenia posiadane wykształcenie, zwracamy jedynie uwagę na doświadczenie i portfolio. Rozliczenia odbywają się na zasadzie akceptacji milestonów, więc w trakcie trwania projektu na bieżąco sprawdzamy umiejętności programistyczne danego zespołu.
Aleksander Caban, członek zarządu Carbon Studio:
Dzisiejszy rynek IT jest bez wątpienia rynkiem wykwalifikowanego pracownika. Cieszy nas to, że w tak konkurencyjnym dla pracodawców środowisku, potrafimy przyciągnąć i zatrzymać u siebie talenty.
Proces rekrutacji w Carbon Studio odbywa się dwutorowo. Oprócz tradycyjnych ogłoszeń o pracę umieszczanych na portalach branżowych, staramy się uczestniczyć w wydarzeniach typu targi i konferencje, gdzie można spotkać wielu profesjonalistów. To właśnie tam nasze działania employer brandingowe przynoszą największy efekt w postaci dobrego pracownika, który jest naszą wizytówką.
Osoba, która decyduje się dołączyć do naszego zespołu, musi wiedzieć, że przez czas trwania projektu nie będzie się nudzić, będzie mogła się rozwijać w przyjaznej, a zarazem pełnej wyzwań atmosferze.
Joanna Tynor, prezes DRAGO entertainment:
Oprócz standardowej rekrutacji, zdarza nam się także współpracować z uczelniami. Już niejedna młoda i zdolna osoba, która rozpoczęła u nas przygodę z grami jako stażysta rozwinęła skrzydła i działa z nami do dziś. Zdarzyło się nam uczestniczyć w targach pracy, gdzie mieliśmy możliwość osobiście porozmawiać z osobami zainteresowanymi bezpośrednio naszą spółką lub też samą branżą. Kontakt osobisty z potencjalnym pracownikiem jeszcze przed tą właściwą, „formalną” rozmową może okazać się przełomowy w podjęciu przez kogoś decyzji czy chce w danej firmie pracować. Dla nas od zawsze relacje międzyludzkie stawiane są na pierwszym miejscu – jeśli w firmie się zwyczajnie lubimy, wtedy i praca idzie efektywniej – to niby takie proste i oczywiste, a jednak czasami wiele osób o tym zapomina.
Niewątpliwie naszym plusem jest klimat, jaki panuje podczas rozmowy kwalifikacyjnej, od początku staramy się wprowadzić luźną atmosferę, naszym wyjątkowym członkiem ekipy jest pies, co wiele osób bardzo do nas przekonuje. Po samej rozmowie kwalifikacyjnej często słyszymy od osób zapraszanych, że czują w naszej firmie fajny klimat i podoba im się charakter przeprowadzanych przez nas rozmów kwalifikacyjnych. Poza tym chodzimy w firmie w pantoflach 🙂
Joanna Trubisz, Head of Recruitment & Employer Branding w STX Next:
Działania employer branding w STX Next są mocno ukierunkowane na naszą grupę docelową: doświadczonych programistów, testerów i osoby zarządzające projektami. Są one powiązane z wartościami STX-a, takimi jak współpraca w zespole czy dzielenie się wiedzą.
Dajemy szansę na poznanie firmy jeszcze przed przystąpieniem do procesu rekrutacji. Oferujemy darmowe szkolenia branżowe w formie warsztatów z cyklu Has Power lub udział w konferencji IT Power Summit, dotyczących języka Python, JS-a, QA, Fluttra czy Golanga. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na naszym blogu.
Każdy z kandydatów – bez względu na wynik rekrutacji – otrzymuje od nas szczegółowy feedback i informację na temat obszarów do rozwoju. To kluczowe, bo w końcu nawet pojedyncza rozmowa rekrutacyjna może być dla obu stron doskonałą okazją do zawodowego rozwoju. Szkoda by było szansy tej nie wykorzystać!
Agata Orlik, Head of Recruitment w SpyroSoft
W Spyro doskonale rozumiemy, jak wymagającym i ważnym momentem jest zmiana zawodowa. Dlatego dokładamy wszelkich starań, by proces rekrutacji był partnerski, transparentny i możliwie jak najmniej obciążający czasowo. Każdorazowo pragniemy zapewnić naszym kandydatom komplet informacji, by komfortowo mogli przechodzić z nami przez rekrutacje. Już na wstępnym etapie rozmów kwalifikacyjnych przedstawiamy szczegóły funkcjonowania naszej organizacji oraz bieżące możliwości projektowe, staramy się również poznać preferencje zawodowe i oczekiwania naszych kandydatów, by jak najlepiej wyjść im na przeciw.
Organizujemy także spotkania weryfikujące kompetencje specjalistów z reprezentantami naszych projektów oraz rozmowy liniowe z przyszłymi przełożonymi, którzy posiadają zaplecze techniczne i doskonale rozumieją potrzeby swoich współpracowników. Pracownicy IT to bardzo wymagająca grupa pracowników (dotyczy nie tylko zarobków), rekruterzy więc muszą bardzo dobrze znać się na zagadnieniach technicznych.
Dbamy o relacje także z pracownikami odchodzącymi, z wieloma utrzymujemy kontakt, zapraszamy na nasze wydarzenia jak parapetówki czy pikniki. Rozrywki – w tej materii nie różnimy się od całej branży: chill room z play station, piłkarzyki, stół bilardowy (zależnie od lokalizacji biura), częste spotkania integracyjne w ramach projektów, planszówki, wieczory filmowe.