Wellbeing pracowników w Polsce – świadomość, potrzeby a codzienna praktyka

Wellbeing pracowników w Polsce – świadomość, potrzeby a codzienna praktyka

Długotrwały stres i niepokój oraz funkcjonowanie w coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości to czynniki, które negatywnie wpływają na codzienną efektywność i samopoczucie zatrudnionych. Narastające obostrzenia i obawy związane z drugą falą pandemii ponownie zatrzymują wiele osób w trybie pracy zdalnej. Dodatkowo, jesienna aura nie sprzyja aktywności fizycznej. Jednak brak ruchu to znaczące obciążenie dla systemu odpornościowego oraz ryzyko poważniejszych zachorowań, kontuzji, a także problemów natury psychicznej.

  • Worksmile oraz Great Digital przygotowali raport „Wellbeing, społeczności i benefity firmowe… czyli jak możesz wspierać employee experience”.
  • Przenalizowano w nim ponad 28.000 użytkowników – aktywnych zawodowo pracujących Polaków – pod kątem zmian preferencji odnośnie do wybieranych benefitów oraz uprawianych dyscyplin sportu w czasie pandemii, a także zaangażowania na platformach społecznościowych pracodawców.
  • Do ulubionych aktywności fizycznych Polaków w czasie pierwszej fali Covid-19 należały spacery, bieganie i jazda na rowerze. W trakcie lockdownu użytkownicy dwukrotnie częściej trenowali jazdę na rowerach stacjonarnych, stretching i aerobik. Również ponad dwukrotnie wzrosło zainteresowanie jogą oraz medytacjami.
  • Najpopularniejszą kategorią benefitów, którą na platformie Worksmile wybierali pracownicy były zdecydowanie „sklepy” (w tym m.in. Allegro, Biedronka i Decathlon). W poszczególnych miesiącach 2020 roku było w nich wydawanych od 40 do nawet 60% środków przeznaczanych na benefity przez pracodawców.

Jak pokazują dane z raportu „Wellbeing, społeczności i benefity firmowe… czyli jak możesz wspierać employee experience”, społeczna izolacja na pierwszym etapie pandemii sprawiła, że coraz więcej osób zmniejszyło czas poświęcony na treningi lub z nich całkowicie zrezygnowało. Aktywności sportowe i ich popularność zmieniały się jednak w zależności od okresu. W trakcie samej pandemii w obrębie 3 najpopularniejszych aktywności sportowych – spacerowania, biegania i jazdy na rowerze – zachodziły znaczące zmiany. Pomiędzy marcem, a kwietniem – czyli w czasie pogłębionego reżimu sanitarnego i lockdownu – w naturalny sposób spadła liczba spacerów oraz biegów (o ponad 25%).

W tym samym czasie wzrosła liczba treningów rowerowych, osiągając wzrost o ponad 100% w kwietniu. Jednocześnie silnie wzrosło zainteresowanie treningami stacjonarnymi, co obrazuje poniższy wykres.

W maju 2020 roku sytuacja pandemiczna uległa zmianie i zanotowano wzrost zainteresowania sportem i zwiększoną potrzebę ruchu. – Z psychologicznego punktu widzenia izolacja i zamrożenie gospodarki, a także związane z nimi stres i niepewność przewartościowały dotychczasowe postawy. Zamknięci w domach zaczęliśmy poszukiwać kanału spustu, umożliwiającego radzenie sobie z nerwami i nową, niepewną sytuacją. Widać to doskonale w kwestii aktywności sportowej, która przez wielu traktowana jest właśnie jako sposób na wyładowanie złych emocji. Zamknięte siłownie i kluby fitness stały się czynnikiem do poszukiwania nowych sposobów ćwiczeń. Jak dowodzą wyniki badań, dużą popularnością w czasie pandemii cieszyły się te dyscypliny sportu, które pozwalały na aktywność stacjonarną – komentuje Michał Dąbski, psycholog sportu i biznesu, m.in. psycholog pierwszej drużyny Legii Warszawa.

Gotujemy, czytamy i pozostajemy w e-kontakcie

Badania przeprowadzone wśród użytkowników aplikacji Worksmile pozwoliły również zdefiniować zainteresowania pozasportowe pracowników. Wynika z nich, że podczas pandemii aż trzykrotnie wzrosła liczba osób gotujących, którzy chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami z innymi użytkownikami aplikacji Worksmile. Z kolei aż dziesięć razy więcej osób sięgnęło po książki i oddawało się ich lekturze.

Warto nadmienić, że w dobie COVID-19 zmieniło się również podejście do portali społecznościowych. W świetle badania należy podkreślić, że wzrosła potrzeba kontaktu z drugim człowiekiem. Swój renesans zaczęły więc przeżywać grupy dyskusyjne. Aż dwukrotnie wzrosła też częstotliwość publikowania zdjęć podczas różnych aktywności. Zmieniło się podejście do profili firmowych. Pracownicy bardziej niż przed pandemią śledzili publikowane treści, o czym świadczyć może aż dwukrotny wzrost zarejestrowanych aktywności takich jak „lajki” czy komentarze. Być może powodem tej aktywizacji była potrzeba posiadania bieżących informacji na temat działania firmy i w pewnym sensie monitorowania sytuacji na rynku pracy. Jest to zrozumiałe zwłaszcza w sytuacji niepewności z jaką przyszło sobie radzić pracownikom w czasie pandemii.

Jak podkreślił Michał Dąbski, psycholog sportu i biznesu – Nowa sytuacja społeczna, w której poczucie bezpieczeństwa ulega obniżeniu, po zabezpieczaniu potrzeb osobistych powoduje takie zachowania społeczne, w których dążymy do budowania „wspólnoty” w oparciu o nowe potrzeby, a nawet wartości. I wtedy wszelkie formy pomagania, wsparcia i docenienia stają się naturalnie popularne.

Chętniej robimy zakupy poprzez aplikacje mobilne i online

Dużą zmianę zarejestrowano również na płaszczyźnie preferencji zakupowych pracowników korzystających z platformy Worksmile. Zatrudnienie coraz chętniej przeznaczali otrzymane środki na zakupy spożywcze oraz akcesoria sportowe, pozwalające wspierać nowe obszary zainteresowań. Największą popularnością wśród pracowników w pierwszej połowie 2020 roku cieszył się serwis zakupowy Allegro, które zapewnia dostęp do szerokiej gamy produktów z różnych kategorii.

Pandemia to także okres zwiększonej liczby transakcji dokonywanych za pomocą Worksmile w sieciach sklepów Empik i Decathlon. Z kolei artykuły spożywcze, wśród pracowników największą popularnością cieszy się sieć sklepów Biedronka. I choć liczba dokonywanych transakcji na przełomie stycznia – maja 2020 spadała, wciąż to właśnie sklep z logotypem w postaci popularnego owada jest najchętniej odwiedzanym dyskontem. Drastycznie zmalało także zainteresowanie zakupem biletów do kin, co było naturalną konsekwencją lockdownu i zaostrzonym reżimem sanitarnym dotyczącym zgromadzeń. W pierwszej połowie 2020 roku przełożył się on także na ogólny spadek zainteresowania branżą kulturalną.

Jak podkreśla Tomasz Chaciński CEO Worksmile – Preferencje pracowników co do wyboru produktów i usług, z których chcą skorzystać w ramach kafeterii benefitów, zmieniają się bardzo szybko. Wynikają one po części z potrzeb i sytuacji indywidualnej, ale również kształtowane są przez czynniki zewnętrzne i sezonowość. Z pewnością pandemia Covid-19 znacząco zmieniła postawy i potrzeby zatrudnionych. Wyzwaniem dla pracodawców stało się w takich czasach pozostawanie na bieżąco. Jednak dzięki platformie Worksmile pracodawcy mogli stale monitorować sytuację i elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby pracowników. Zapewniamy wysoką różnorodność świadczeń co pozwala szybko dopasowywać i aktualizować ofertę benefitową pracownikom, a dzięki modułowi społecznościowemu – mimo konieczności pracy zdalnej – wirtualne zespoły mogły pozostawać w bieżącym i stałym kontakcie.

W aplikacji Worksmile zalogowanych jest obecnie ponad 80 000 pracowników z ponad 60 firm. Ich aktywność jest anonimowo monitorowana, co umożliwiło stworzenie realnego obrazu podejścia do ćwiczeń w czasie pandemii.

Raport można pobrać bezpłatnie na: https://worksmile.com/raport-wellbeing-spolecznosci-benefity-firmowe/

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER