Siła nabywcza pracowników przed Bożym Narodzeniem nieznacznie się poprawia dzięki spadkowi inflacji do 2,8% rok do roku. Jednak głównym czynnikiem podbijającym koszty życia są ceny żywności i napojów bezalkoholowych, które w okresie od stycznia do września były średnio o 5,3% droższe niż rok temu. A to oznacza, że pracodawcy mogą zamienić świąteczny stres finansowy w poczucie spokoju o domowy budżet w tegoroczne Boże Narodzenie.
Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.
Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%), dla 62% zatrudnionych wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.
Wsparcie od pracodawcy w postaci karty przedpłaconej z szeroką siecią akceptacji jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla 82% pracowników.
Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach
Zgodnie z najświeższymi wynikami ogólnopolskiego badania pracowników przeprowadzonego na ponad 1200 pracownikach w Polsce aż 90% z nich uważa, że wsparcie świąteczne powinno być standardem w każdej firmie. I jesteśmy na dobrej drodze, bo już 82% zatrudnionych w Polsce otrzymuje od pracodawcy prezent z okazji Bożego Narodzenia. To oznacza, że większość firm wie, jak ważne jest takie wsparcie. Pozostałe organizacje mają doskonałą okazję, żeby dołączyć do grona tych, którzy zapewniają je w czasie, gdy paragon potrafi zaskoczyć bardziej niż prezent pod choinką.
– Dla pracowników świąteczny prezent to z jednej strony wsparcie domowego budżetu w okresie Bożego Narodzenia, a z drugiej moment prawdziwego docenienia. Z ogólnopolskiego badania pracowników i raportu Pluxee Benefit Guidebook 2026 wynika, że docenienia oczekuje aż 94% pracowników, jednak doświadcza go tylko 28% zatrudnionych. Dlatego pracodawcy coraz częściej wybierają kartę podarunkową Pluxee Prezent – wręczona osobiście karta podarunkowa sprawia, że świąteczny prezent nie ginie w codziennych wydatkach, a zaangażowanie pracownika jest naprawdę dostrzeżone – podkreśla Arkadiusz Rochala, Dyrektor Generalny i Wiceprezes Zarządu Pluxee Polska.
Wsparcie od firmy wzmacnia siłę nabywczą pracowników, a odpowiednio dobrane pozwala swobodnie decydować o tym, na co przeznaczyć środki: świąteczne zakupy, prezenty dla bliskich czy małe przyjemności. Premie świąteczne w postaci przelewu na konto giną w codziennych wydatkach, natomiast karta podarunkowa jest coraz częściej przeznaczana na małe przyjemności, co buduje pozytywne doświadczenia i Employee Experience. Psychologicznie działa tu efekt „księgowania mentalnego”, zatem te same środki na karcie mają większą wartość postrzeganą niż te w bezosobowym przelewie.
Znamy wartość firmowych upominków na Boże Narodzenie
Prezenty na święta mają konkretną wartość. Najczęściej mieszczą się w przedziale 300-600 zł, co odpowiada 3-7% przeciętnej miesięcznej pensji (GUS, III kw. 2025).
Dane ogólnopolskiego badania pracowników i Pluxee Benefit Guidebook pokazują, że:
- 25% pracowników otrzymuje upominki o wartości 101-300 zł,
- 28% może liczyć na podarunek w przedziale 301-600 zł i jest to dziś najczęściej spotykana wartość świątecznego benefitu,
- 21% dostaje prezenty o wartości 601-1000 zł.
Widać więc odejście od symbolicznych gestów na rzecz świadczeń, które pozwalają wejść w okres Bożego Narodzenia z większą swobodą, radością i poczuciem, że firma rzeczywiście docenia swoich pracowników.
Więcej niż świąteczne wsparcie. Docenienie, które wraca
W wielu firmach w Polsce prezenty świąteczne przestały być wyłącznie benefitem, a stały się oczekiwanym komponentem pakietu wynagrodzeń. To tym bardziej ważne, że aż 43% osób wciąż nie korzysta regularnie ze świadczeń, a tylko 22% uważa je za dobrze dopasowane do swoich potrzeb. Boże Narodzenie jest więc idealnym momentem, by podarować pracownikom to, czego rzeczywiście oczekują.
– Dlatego coraz częściej wybieranym rozwiązaniem jest karta przedpłacona Pluxee Prezent. To świąteczny zastrzyk finansowy, którego oczekuje 60% zatrudnionych, a jednocześnie gest uznania ważny dla 62% pracowników – osobisty, zauważalny i budujący poczucie przynależności do organizacji. Taka forma prezentu zostaje w pamięci na dłużej niż przelew, a do tego zwiększa siłę nabywczą środków dzięki ofertom promocyjnym. To sprawia, że pracownicy otrzymując 500 zł, w rzeczywistości mogą wydać aż 605 zł. Zyskują też pracodawcy, ponieważ karta Pluxee Prezent przy finansowaniu z ZFŚS jest zwolniona z podatku dochodowego do 1000 zł rocznie na osobę – podkreśla Arkadiusz Rochala. – Co dla mnie szczególnie ważne, wspiera także Program Pajacyk Polskiej Akcji Humanitarnej. W tym roku obchodzimy specjalną, jubileuszową edycję – 10 rocznicę wspólnego pomagania, dzięki której dzieci objęte programem otrzymały dotychczas aż 100 000 ciepłych posiłków.
Ponieważ większość pracowników w Polsce otrzymuje od pracodawcy prezenty na Boże Narodzenie, brak takiego benefitu lub jego nietrafiona forma może być postrzegana jako sygnał od firmy: „Nie zależy nam na Was”. Będzie też równoznaczna z przepalonym budżetem i frustracją zespołu. A przecież wystarczy, żeby świąteczny podarunek odpowiadał na rzeczywiste potrzeby i oczekiwania pracowników – wsparcie od pracodawcy w postaci karty przedpłaconej z szeroką siecią akceptacji jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla 82% pracowników, a karta podarunkowa Pluxee Prezent to karta nr 1 Polsce – najczęściej wybierana przez pracodawców.
Więcej informacji o ofercie Pluxee Prezent na Święta: https://www.pluxee.pl/prezent-na-swieta-2025/
O Pluxee Polska
Pluxee to fintech działający w obszarze HR, marketingu i sprzedaży, który dba o przyjemności codzienności i kreuje nieograniczone możliwości. Z jego oferty korzysta ponad 50 tysięcy zadowolonych klientów oraz 2 miliony uśmiechniętych użytkowników, którzy realizują swoje codzienne przyjemności u ponad 50 tysięcy partnerów Pluxee.
