Lider w czasach kryzysu. Jak zarządzać zespołem w sytuacji kryzysowej?

Lider w czasach kryzysu. Jak zarządzać zespołem w sytuacji kryzysowej?

Obecna sytuacja stawia przed nami, liderami, ogromne wyzwania. Z jednej strony wiele organizacji walczy teraz o przetrwanie, z drugiej strony odbywają się dramaty ludzkie. Lider często jest po środku tych zjawisk. Jest w tej sytuacji jeszcze jeden aspekt – my sami, jako liderzy potrzebujemy zadbać o siebie, swój stan tak, by móc pomagać innym i własnej organizacji.

Przed Tobą jest przede wszystkim wybór dotyczący postawy, jaką przyjmiesz w tej sytuacji. Możesz ulegać fizjologii, gadziemu mózgowi, co będzie w praktyce oznaczać stan lęku, obaw, obrony swoich interesów, włączenia pierwotnego trybu „swój-obcy”, czyli walcz, broń się, bo inaczej to ty będziesz ofiarą. Są to naturalne mechanizmy: jednak mamy korę mózgową, samoświadomość, wolę – co daje nam możliwości wybierania postaw. Przeciwną postawą może być: empatia, zrozumienie, dbałość o interesy różnych stron. Ta postawa może też mieć wymiary uczenia się, szukania możliwości, współtworzenia nowej rzeczywistości. Niewątpliwie takie podejście jest wyzwaniem i wymaga od lidera codziennej świadomej decyzji.

Świadomość własnej postawy, codzienne kształtowanie nastawienia to podejście bardziej strategiczne lidera do sytuacji kryzysowej. A teraz nieco więcej operacyjnych wskazówek:

  1. Pozytywność i Produktywność. Zwróć uwagę na 2 wymiary pracy zespołu: Jako lider nigdy nie forsuj produktywności w tym czasie: to moment na budowanie pozytywności, klarowności i uspokajanie panicznych zachowań.
  2. Pielęgnuj to, co dobre i pozytywne:
    • Nazywaj reakcje, decyzje, zachowania które są konstruktywne
    • Kiedy korygujesz, staraj się nie naprawiać, oceniać – Unikaj stwierdzeń: „Czym właściwie się teraz zajmujesz!?”, „To nie jest ważne, po prostu skup się na robocie!”, „Weź się w garść, bo nie mam siły na takie reakcje
  3. Zaakceptuj fakt, że ludzie w kryzysie reagują bardzo zmiennie – przechodzą procesy psychologiczne typowe dla sytuacji zmian. Co oznacza, ze w każdym tygodniu możesz spodziewać się innych reakcji tej samej osoby. Zarządzanie kryzysem to też pomoc członkom zespołu w przechodzeniu od paniki do akceptacji dystansu, od zagrożeń do możliwości, od chaosu do lepszego zrozumienia swojej roli, sytuacji firmy itd. Oznacza to jednak w pierwszym kroku pełną akceptację, że są różne fazy zmiany, każda jest naturalna, że ludzie mogą zrobić też krok wstecz w poszczególnych fazach – to wszystko wymaga od lidera cierpliwości.
  4. Nastawienie ludzi w Twoim zespole. To, jak przejdziecie kryzys, w jakim stanie będziecie po nim, zależy w dużym stopniu od nastawienia ludzi. Dlatego w kryzysie bądź w kontakcie z ludźmi, staraj się okazywać zrozumienie dla sytuacji, emocji, stanu, w jakim się znajdują .

Jakie jeszcze wyzwania stoją przed liderami w obecnych trudnych czasach i jak sobie z nimi radzić? Więcej na ten temat można dowiedzieć się podczas dedykowanego Twojemu zespołowi warsztatu online organizowanego przez 4Results.

Zobacz szczegółową ofertę warsztatu: POBIERZ OFERTĘ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER