Luka benefitowa w Polsce to fakt. Nawet przy szerokim dostępie do benefitów ponad 4 na 10 pracowników w Polsce nie korzysta z nich regularnie. Z najnowszego raportu „Pluxee Benefit Guidebook 2026” wynika, że tylko 6% zatrudnionych ocenia swój pakiet świadczeń jako naprawdę atrakcyjny.
Główną przyczyną jest brak dopasowania oferty do potrzeb pracowników oraz bariery praktyczne – brak czasu i niska jakość świadczeń. Wyniki raportu pokazują, że przyszłość benefitów leży w prostych, elastycznych rozwiązaniach, które wspierają codzienne wyzwania pracowników. Zwłaszcza jeśli pracodawcy chcą zwiększyć efektywność inwestycji w motywację i retencję.
Najnowsze badanie przeprowadzone przez agencję badawczą PBS na zlecenie Pluxee Polska bierze pod lupę oczekiwania i wyzwania pracowników różnych sektorów w 2025 roku. Z badania wynika, że firmy w Polsce mierzą się z wyraźną luką benefitową – przeznaczają środki na świadczenia, które często nie odpowiadają oczekiwaniom pracowników, tym samym obniżając efektywność inwestycji.
Aż 43% pracowników nie korzysta regularnie z benefitów, 36% badanych uważa pakiet świadczeń za atrakcyjny, a jedynie 22% za dopasowany. Przyszłość benefitów to proste, elastyczne i codzienne rozwiązania, które wspierają bezpieczeństwo finansowe i życie codzienne pracowników.
Paradoks polskiego rynku pracy
Według danych GUS wskaźnik zatrudnienia osiągnął rekordowy poziom (blisko 79% dla osób aktywnych zawodowo i pracujących w wieku 20-64 lata), a przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8769,08 zł. Dodatkowo październikowy Miesięczny Indeks Koniunktury PIE wzrósł do 103,2 pkt, co daje najwyższy poziom w 2025 roku. Mimo dobrej sytuacji na rynku pracy, dane pokazują, że benefity nie zawsze spełniają swoją funkcję.
Według Pluxee Benefit Guidebook 2026 z benefitów dostępnych w miejscu pracy regularnie korzysta jedynie 57% zatrudnionych. Aż 43% pracowników przyznaje, że nie korzysta z nich wcale lub robi to sporadycznie, a 14% nie otrzymuje żadnych świadczeń. Zaskakuje to tym bardziej, że głównymi barierami działalności przedsiębiorstw nadal są koszty pracownicze (69%) oraz niepewność sytuacji gospodarczej (59%).
To oznacza, że w wielu firmach budżet na benefity nie przynosi oczekiwanego zwrotu, ponieważ środki są wydawane nieefektywnie. Dane z raportu Pluxee pokazują, że tylko 36% badanych ocenia swój pakiet świadczeń jako atrakcyjny. Rozwiązaniem nie jest jednak zwiększenie wydatków na benefity, lecz ich lepsze dopasowanie do codziennych potrzeb zatrudnionych.
Luka benefitowa w Polsce – jakie są jej źródła?
Dane z Pluxee Benefit Guidebook 2026 pokazują, że w centrum tego zjawiska znajduje się brak dopasowania – aż 40% zatrudnionych uważa, że świadczenia nie odpowiadają ich potrzebom. Nie jest to efekt braku dobrej woli pracodawców, ale z pewnością to dobry pretekst do autodiagnozy i okazja, by efektywniej zarządzać benefitami jako narzędziami motywacyjnymi i wizerunkowymi.
Szczególnie, że wielu pracowników nie korzysta z dostępnych świadczeń nie z braku chęci, lecz czasu. I choć mówi o tym jedynie 17% badanych, to wśród pracowników fizycznych odsetek ten rośnie do 33%. Co więcej, blisko co szósty pracownik oczekuje wyższej jakości świadczeń. Te braki przekładają się bezpośrednio na spadek satysfakcji: w ciągu roku odsetek zadowolonych z oferty benefitowej zmniejszył się z 47% do 36%, a regularnie korzystających – z 69% do 57%. To sygnał, że dziś liczy się przede wszystkim prostota i elastyczność, a benefity powinny poprawiać komfort i odciążać pracowników w ich codziennym życiu.
MŚP i luka benefitowa w Polsce – potencjał do wykorzystania?
Luka benefitowa jest szczególnie widoczna w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), który odpowiada za 45,3% PKB Polski i stanowi aż 99,8% wszystkich firm w kraju. To właśnie tutaj kryje się największy potencjał pozytywnej zmiany.
W mikrofirmach (1-9 osób) aż 41% pracowników nie otrzymuje żadnych świadczeń pozapłacowych, a w małych firmach (10-49 osób) dotyczy to co piątej osoby. Dla porównania – w dużych organizacjach ten odsetek spada do 7%. To pokazuje, że sektor MŚP ma dziś przestrzeń, by uczynić benefity swoim wyróżnikiem na rynku pracy.
Dla mniejszych firm to realna szansa na zbudowanie przewagi konkurencyjnej. W sytuacji gdy trudniej jest konkurować wysokością wynagrodzeń z korporacjami, dobrze dobrane benefity mogą stać się mocnym argumentem w rekrutacji i retencji pracowników. Korzyści tego podejścia są wielowymiarowe, ponieważ świadczenia pozapłacowe:
- wspierają codzienne potrzeby pracowników i pomagają łagodzić skutki inflacji (np. poprzez dofinansowanie posiłków, pakiety medyczne, prezenty finansowe z okazji świąt),
- wzmacniają markę firmy w oczach kandydatów, pokazując, że nawet mniejsza organizacja może oferować wartościowe i dobrze przemyślane benefity.
Jak zlikwidować lukę benefitową? Rekomendacje dla pracodawców
Punktem wyjścia może być wprowadzenie „złotego standardu” – zestawu praktycznych, bezpiecznych i powszechnie dostępnych rozwiązań, który odpowiadają na najczęstsze potrzeby pracowników. Takie benefity mogą działać jak amortyzator skutków rosnących kosztów życia i presji inflacyjnej, ponieważ pomagają w zarządzaniu budżetem domowym, zwiększają retencję i pozwalają efektywniej wykorzystywać środki przeznaczone na świadczenia.
– Co roku pytamy pracowników o ich priorytety w kontekście zawodowym. W tegorocznej edycji przesunęliśmy akcent z prognozowania trendów na wyznaczanie kierunku rozwoju polityki personalnej, który będzie realnym wsparciem dla organizacji. W świecie, w którym sztuczna inteligencja, optymalizacja procesów, zmiany demograficzne i migracje kształtują nowe warunki działania, potrzebne są konkretne narzędzia. Nie dziwi więc, że w realiach nieustannej zmienności stabilność zyskuje na znaczeniu – aż 96% pracowników wskazuje pewność zatrudnienia jako priorytet. W tym kontekście benefity, jako stały i ważny element wynagrodzenia, są istotnym narzędziem wzmacniania poczucia bezpieczeństwa – oczywiście pod warunkiem, że są dobrze dopasowane – podkreśla Arkadiusz Rochala, Dyrektor Generalny i Wiceprezes Zarządu Pluxee Polska.
W dobrze zaprojektowanej polityce benefitowej istotną rolę może również odegrać ZFŚS. W firmach, w których funkcjonuje, aż 62% pracowników korzysta z dofinansowania wypoczynku, a 47% z prezentów świątecznych. To pokazuje, że ZFŚS może być nie tylko źródłem wsparcia socjalnego, ale również skutecznym narzędziem zarządzania budżetem na świadczenia. A ponieważ dzisiaj niemal każdy ma dostęp do „jakichś” benefitów, prawdziwym wyróżnikiem staje się nie ich liczba, lecz to, na ile ułatwiają pracownikom codzienne życie. Jak wynika z raportu Pluxee w tym właśnie tkwi nowy wymiar konkurencyjności firm i szansa na wysokie ROI.
Pełny raport „Pluxee Benefit Guidebook 2026” jest dostępny: [TUTAJ].
O badaniu
Badanie „Zwyczaje i zachowania pracowników w Polsce w 2025 roku” przeprowadziła agencja badawcza PBS Sp. z o.o. na zlecenie Pluxee Polska. Było to badanie ilościowe prowadzone metodą wywiadów internetowych (CAWI) na reprezentatywnej próbie badawczej n=1225 pracowników pracujących na etacie albo mających kontrakt B2B. Termin realizacji: 02.06.2025 – 12.06.2025.
O Pluxee w Polsce
Pluxee to fintech działający w obszarze HR, marketingu i sprzedaży, który odpowiada za miliony uśmiechów pracowników, klientów, sprzedawców, agencji marketingowych i Partnerów. Jako globalny lider na rynku benefitów pracowniczych oraz narzędzi zwiększających sprzedaż, oferuje karty na przyjemności. Nowoczesne i cyfrowe instrumenty finansowe odpowiadają na aktualne potrzeby użytkowników. Spersonalizowane karty przedpłacone i eVouchery zapewniają to, co najważniejsze: wygodny dostęp do ulubionych codziennych przyjemności. Pluxee w Polsce to 50 tysięcy klientów, 2 miliony użytkowników i 2 miliony transakcji miesięcznie. Najszersza na rynku sieć punktów akceptujących, ponad 50 tysięcy Partnerów, pozwala na wolność wyboru tego, co wywołuje uśmiech. Pluxee Polska jest częścią globalnej, międzynarodowej Pluxee Group.
Więcej informacji: www.pluxee.pl
