Pracoholizm: pozorny zysk, realna strata

Pracoholizm: pozorny zysk, realna strata

12 sierpnia przypada Dzień Pracoholika. W Polsce, gdzie przeciętny tydzień pracy w 2024 r. trwał 38,8 godziny (trzeci wynik w UE) dzień ten nie powinien przejść bez refleksji. Według CBOS, aż 11% Polaków, czyli około 2,5 miliona osób, mierzy się z pracoholizmem – zjawiskiem przekładającym się na realne koszty nie tylko dla samych pracowników, ale również dla pracodawców.

Kim jest “przeciętny pracoholik”? Według danych CBOS to osoba mająca od 25 do 44 lat, pracująca na stanowisku kierowniczym lub samozatrudniona. Nie oznacza to jednak, że osoby niekwalifikujące się do wymienionych grup nie są zagrożone. Problem nie omija kobiet ani mężczyzn. Presja, przeciążenie obowiązkami i brak granic między życiem prywatnym a zawodowym stają się paliwem dla tego zjawiska.

Pracoholizm to również zjawisko metaboliczne

Wiele mówi się o społecznych i psychologicznych kosztach pracoholizmu, jednak wciąż stosunkowo rzadko poruszanym tematem jest wpływ na zdrowie metaboliczne. Tymczasem jak wynika z przygotowywanego przez Dailyfruits by Better Workplace wraz z Instytutem Medycyny Pracy raportu Żywieniowe nawyki pracujących Polaków 2025/2026 widoczna jest korelacja między pracą ponad 40 godzin tygodniowo a złym sposobem odżywiania się, nieprawidłową masą ciała itp. Wśród osób pracujących ponad normę 52 proc. cierpi na nadwagę lub otyłość, podczas gdy wśród pracowników deklarujących wychodzenie z pracy o czasie to 44 proc.

– Dzień Pracoholika to nie okazja do świętowania, ale do refleksji – nad stylem pracy, podejściem do odpoczynku i inwestycją w zdrowie pracowników. Pracoholizm wiąże się z wielogodzinnym siedzeniem przed komputerem, nieregularnymi posiłkami i wysokim stresem, co sprzyja zmęczeniu, osłabieniu odporności i problemom metabolicznym. Z naszych badań wynika, że pracownicy potrafią aż tak oddać się zadaniom, że nie robią sobie przerw i nie jedzą posiłków. To zdecydowanie równia pochyła do utraty dobrego samopoczucia i produktywności. Dieta osób intensywnie pracujących powinna być bogata w składniki odżywcze, które wspierają koncentrację i utrzymują stabilny poziom energii przez cały dzień – tłumaczy dietetyczka kliniczna mgr Magdalena Kartasińska-Kwaśnik, Kierownik Działu Dietetycznego w Better Workplace, firmie oferującej benefity żywieniowe oraz wsparcie dietetyczne dla pracowników.

Czterodniowy tydzień pracy – potrzebna zmiana systemowa?

W obliczu rosnącej skali zjawiska i jego wpływu na zdrowie pracowników, eksperci HR coraz częściej wskazują na potrzebę systemowych zmian – takich jak pilotażowe wprowadzenie czterodniowego tygodnia pracy, testowanego od 1 lipca 2025 r. również w Polsce w formie programu pilotażowego. Choć rozwiązanie to wciąż budzi kontrowersje, według niektórych badań może prowadzić do poprawy efektywności, redukcji stresu i większej satysfakcji zawodowej – bez strat dla produktywności.

Zdrowe nawyki w pracy – odpowiedzialność pracownika, czy pracodawcy?

Coraz częściej w dbanie o zdrowie pracowników włączają się również pracodawcy – nawet najzdrowsze nawyki są trudne do utrzymania, jeśli firma nie pomaga w ich realizacji. Założenie jest jasne – zdrowi pracownicy pracują efektywniej i są bardziej zadowoleni ze swojego życia oraz pracy, dzięki czemu zyskują wszyscy.

Pracodawcy wspierają swoje zespoły na wiele sposobów – zapewniając świeże owoce i zdrowe kanapki dostarczane do biura, wydłużając przerwy na posiłki, wpływając na produkty dostępne do zakupu w automatach vendingowych oraz pracowniczych stołówkach, organizując akcje specjalne, ale również zapewniając wsparcie dietetyka.

– Zamiast Dnia Pracoholika powinniśmy zacząć obchodzić Dzień Walki z Pracoholizmem, bo jest to poważny problem w zespołach, który na dłuższą metę prowadzi do wypalenia zawodowego i obniża jakość pracy. Dlatego tak ważna jest realna troska pracodawcy o dobrostan pracownika, o jego zdrowie, odpoczynek fizyczny i psychiczny, nawyki zdrowotne. Koszty nieobecności pracowników lub rotacji spowodowanych wypaleniem zawodowym czy niezdrowym stylem życia są wyższe, niż regularne wsparcie i kształtowanie dobrych nawyków. Tylko współpraca obu stron może przynieść satysfakcjonujące efekty – tłumaczy Agnieszka Sopel, menadżerka ds. benefitów i zaangażowania w Better Workplace.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER