Zdrowie polskich pracowników – alarmujące wnioski

Zdrowie polskich pracowników – alarmujące wnioski

Tylko 37% polskich pracowników ocenia swoją wiedzę o zdrowiu dobrze lub bardzo dobrze, a aż 23% przyznaje, że ich poziom wiedzy jest niewystarczający, by właściwie dbać o zdrowie. Jednocześnie rośnie liczba firm, które wdrażają programy profilaktyczne wspierające zdrowie psychiczne i fizyczne zatrudnionych – wynika z raportu Medonet „Zdrowie i Wellbeing Pracowników”, którego sponsorem strategicznym była marka LongLife.

Wyniki raportu wskazują, że pracownicy zatrudnieni na podstawie umów cywilnoprawnych zdecydowanie gorzej oceniają swój poziom zdobytej wiedzy na temat zdrowia (34% ocenia go dobrze lub bardzo dobrze) niż osoby zatrudnione na umowę o pracę lub prowadzące własną działalność gospodarczą (40%). Różnice te przekładają się także na stan zdrowia psychicznego – w grupie zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych aż 19% ocenia je jako złe lub bardzo złe, podczas gdy wśród ogółu pracowników odsetek ten wynosi 15%.

– Różnice w poziomie wiedzy o zdrowiu oraz stanie zdrowia psychicznego w zależności od formy zatrudnienia nie powinny dziwić. Pokazują one nie tylko to, jak istotną rolę odgrywa stabilność zatrudnienia, ale także dostęp do świadczeń prozdrowotnych. Osoby zatrudnione na umowach cywilnoprawnych często mają ograniczony dostęp do benefitów pozapłacowych – wskazuje Piotr Leszczyński, dyrektor medyczny LongLife, firmy zajmującej się profilaktyką zdrowotną dla sektora B2B.

Potwierdzeniem tego są też wyniki raportu, zgodnie z którymi dostęp do dodatkowej opieki medycznej znacząco różni się w zależności od rodzaju umowy. Wśród osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub prowadzących działalność gospodarczą co trzeci pracownik ma pakiet medyczny finansowany przez pracodawcę. Tymczasem w przypadku zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych odsetek ten wynosi zaledwie 17%. Co istotne, przekłada się to także na częstotliwość wykonywania badań profilaktycznych – osoby z dostępem do finansowanej przez pracodawcę opieki zdrowotnej znacznie częściej korzystają z badań kontrolnych – nawet tych podstawowych takich jak morfologia, poziom cukru we krwi, czy cholesterolu.

– Dostęp do badań profilaktycznych i opieki medycznej nie powinien być przywilejem, lecz standardem. Zwłaszcza, że pracownicy, którzy mają zapewnione regularne badania i możliwość konsultacji z lekarzem, są zdrowsi, bardziej efektywni i rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich. Firmy, które inwestują w profilaktykę zdrowotną, zyskują nie tylko lojalność pracowników, ale także realne korzyści biznesowe – podkreśla Piotr Leszczyński.

Zdrowie i wellbeing pracowników to bez wątpienia fundament każdej organizacji. Firmy, które aktywnie wspierają dobrostan swoich zespołów, tworzą lepsze warunki pracy i są lepiej postrzegani jako pracodawca. Strategiczne podejście do profilaktyki, wdrażanie programów prozdrowotnych oraz promocja równowagi między życiem zawodowym a prywatnym to dziś nie tylko kluczowe elementy budowania zdrowej kultury organizacyjnej, ale także bez wątpienia wyróżnik firmy, wpisujący się w realne potrzeby pracowników.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER