728 x 90

Stać cię na docenianie pracodawco?

Stać cię na docenianie pracodawco?

Właściwie pytanie powinno brzmieć: czy stać cię na niedocenianie pracowników? Czy pracownik, który czuje się niedoceniany, będzie chciał dobrze pracować? Czy będzie polecał swoje miejsce pracy innym? Zdecydowanie nie! Nawet pracownicy, którzy zarabiają duże pieniądze, chcą wiedzieć, że ich praca jest zauważana i doceniana. Dane z Raportu „Siła Doceniania”, który w maju 2021 został opublikowany przez HRM Institute, pokazują, że to temat ważny dla pracowników. A skoro tak, to powinien być też ważny dla pracodawców.

99% osób biorących udział w badaniu mówi, że docenianie w pracy jest dla nich ważne. Bez względu na płeć, wiek czy branżę, w której pracują. Mogłoby się wydawać, że w czasie pandemii, kiedy w wielu branżach już nie pamięta się o problemach z zatrudnianiem pracowników, docenianie nie jest tematem, którym pracodawcy powinni się zajmować. Czy jednak na pewno? Wszak to od zaangażowania pracowników i ich pracy, często w warunkach trudniejszych niż przed pandemią, zależy sukces firmy, również ten finansowy.

Pracodawcy doceniają

W ostatnim roku mogliśmy wielokrotnie obserwować kampanie, w których pracodawcy dziękowali pracownikom. Wystarczy wspomnieć chociażby ogólnopolskie kampanie Lidla czy Biedronki, które to firmy w ten sposób dziękowały za pracę w szczególnych warunkach swoim pracownikom.

– W 2020 roku mieliśmy wiele powodów do okazania wdzięczności i docenienia wysiłku kilkudziesięciu tysięcy osób, szczególnie tych pracujących w sklepach i magazynach naszej sieci. Ten czas w szczególny sposób potwierdził, jak wiele zależy od naszych pracowników, którzy w tych trudnych okolicznościach swoją ogromną determinacją i wiarą w sens wspierania Polaków pokazali, że potrafią uczynić niemożliwe możliwym – potwierdza Agnieszka Sokołowska, Dyrektorka ds. komunikacji wewnętrznej, EB i odpowiedzialności społecznej w Biedronce.

Doceniania potrzebują starsi i młodsi pracownicy

W wielu firmach pokutuje jeszcze postawa, że skoro umówiliśmy się na konkretną pracę za konkretne pieniądze i ktoś tę pracę wykonuje dobrze, to tak ma być. Po co tu jeszcze jakieś docenianie? Jak pokazują wyniki badania, taka postawa całkiem dobrze zakorzeniła się w firmach. Niewiele ponad połowa uczestników badania czuje się doceniana w pracy. Taki wynik powinien skłonić pracodawców do refleksji. Niedoceniany pracownik nie będzie związany z firmą, więc odejdzie przy najbliższej nadarzającej się okazji.

Warto zacząć doceniać starszych pracowników. W sytuacji, kiedy są cenionymi specjalistami, to właśnie poczucie doceniania może być tym, co zadecyduje o tym, czy zostaną w naszej firmie. Tymczasem wg deklaracji uczestników badania, poczucie doceniania spada wraz z wiekiem – ma je 67% ankietowanych w wieku do 29 lat i już tylko 41% w wieku powyżej 50 lat.

Każdego pracodawcę stać na docenianie

Często pierwszym skojarzeniem, kiedy myślimy o docenianiu pracowników są premie czy nagrody finansowe, a wielu pracodawców rzeczywiście na to nie stać. Tymczasem sami pracownicy deklarują, że najbardziej pożądanymi formami doceniania są dla nich: gratyfikacja finansowa oraz pozytywna informacja od przełożonego (po 61% wskazań). Na kolejnym miejscu wymieniają podziękowania na forum firmy. Na takie formy doceniania stać każdego pracodawcę i pracownika.

Częste, uczciwe, publiczne i regularne docenianie pracowników i zespołów jest ważne w miejscu pracy. Jest to fakt, z którym warto się oswoić i przyjąć, że będzie on ważny już zawsze, ponieważ stanowi potwierdzenie dla pracowników, że wnoszą znaczący wkład w sukces firmy. A w końcu w pracy to ludzie są najważniejsi prawda? Warto zrobić wszystko, żeby to udowadniać codziennie i regularnie, podkreśla Anna Macnar, CEO HRM Institute.

Sama pochwała nie wystarczy

Nie wystarczy tylko pochwalić pracownika, żeby czuł się doceniany. Pracownicy chcą wiedzieć, za co są chwaleni i nagradzani, a także, co poszło nie tak. Konstruktywna informacja zwrotna to ważna część doceniania. 40% badanych wskazuje, że w ich firmie funkcjonuje kultura lub program feedbacku. Feedback udzielany jest młodszych pracownikom – wskazuje tak ponad połowa pracowników w wieku do 29 lat i tylko jedna trzecia osób w wieku powyżej 50 lat.

– Budowanie kultury informacji zwrotnej to suma wielu inicjatyw i ich konsekwentnego wprowadzania do organizacji. W PKO Banku Polskim stawiamy na dialog z pracownikami i zachęcanie ich do dzielenia się informacją zwrotną na bieżąco. Aby to ułatwić wprowadziliśmy proces #CzasNaFeedback. Pozytywne doświadczenia po jego uruchomieniu umacniają nas w przekonaniu, że warto popularyzować działania na rzecz feedbacku i doceniania przy wsparciu technologii. Cieszę się, że możemy być częścią projektu #SiłaDoceniania, który obrazuje jak ten aspekt postrzegają pracownicy, czyli każdy z nas – mówi Katarzyna Motelska, dyrektor Formacji Doświadczeń Pracownika w PKO Banku Polskim, który jest Partnerem projektu SIŁA DOCENIANIA.

Raport Siła Doceniania

Więcej informacji na temat doceniania, feedbacku i radości w pracy znajdziesz w Raporcie „Siła Doceniania”, który bezpłatnie można pobrać ze strony: siładoceniania.pl. Oprócz wielu ciekawych danych, które pokażą, dlaczego warto zająć się tymi tematami i od czego zacząć, znajdziesz case studies pracodawców. Dobrymi praktykami podzielili się: : PKO Bank Polski (Partner Projektu) oraz Orange Polska, Jeronimo Martins (Biedronka), Capgemini Polska, Philip Morris International.

Posts Carousel