Millenialsi, pokolenie Z i sztuczna inteligencja w pracy

Millenialsi, pokolenie Z i sztuczna inteligencja w pracy

„Millenialsi” bardziej niż inne pokolenia obawiają się, że sztuczna inteligencja w pracy może zabrać im miejsca zatrudnienia. Wśród najbardziej zagrożonych zawodów Polacy wymieniają pracowników call center, grafików i programistów. Tak wynika z raportu „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji – wiedza, doświadczenie, nastroje”, przygotowanego na zlecenie Politechniki Wrocławskiej przez agencję K+ Research.

Jak sztuczna inteligencja w pracy zmienia Polaków

Według badania, 49% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja w pracy może nam pomagać, choć aż 55% deklaruje, że zawodowo z niej nie korzysta. Respondenci wykorzystują ją głównie do szukania pomysłów, inspiracji i rozwiązań z wykorzystaniem modeli językowych (27%), szczególnie pokolenie Z (62%). Najczęściej wskazywane zalety AI w pracy to automatyzacja rutynowych zadań (40%) i możliwość szybszego podejmowania decyzji (30%).

Sztuczna inteligencja w pracy a obawy związane z bezrobociem

Mimo deklarowanej świadomości pozytywnych aspektów AI, Polacy nie są wolni od obaw. Bezrobocie technologiczne znalazło się w czołówce zagrożeń wynikających z rozwoju AI, zaraz za dezinformacją i manipulacją. Aż 15% badanych spodziewa się masowej utraty miejsc pracy w związku z rozwojem AI.

– To, co respondenci postrzegają jako „wykluczenie”, często jest w rzeczywistości zmianą wymagań lub koniecznością przekwalifikowania – zwraca uwagę Katarzyna Oleszek-Sławińska z Biura Karier Politechniki Wrocławskiej. – Warto potraktować te przemiany jako impuls do rozwijania kompetencji przyszłości, w tym umiejętności korzystania z narzędzi, o które oparta jest sztuczna inteligencja w pracy – dodaje.

Kompetencje niezbędne w dobie wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy

Ekspertka podkreśla, że AI coraz mocniej wkracza w proces rekrutacji. Znajomość podstaw narzędzi AI staje się standardem w wielu ogłoszeniach o pracę. – Kompetencje związane ze sztuczną inteligencją w pracy będą niezwykle potrzebne, a wciąż brakuje specjalistów, którzy potrafią je wykorzystać – mówi Katarzyna Oleszek-Sławińska.

AI i automatyzacja – człowiek nadal kluczem

Dr hab. inż. Tomasz Kajdanowicz zauważa, że w gospodarce automatyzacja działa tam, gdzie technologia daje efekt lepszy lub tańszy niż praca człowieka. – Kluczowe pozostają kompetencje przyszłości, takie jak logiczne i abstrakcyjne myślenie czy umiejętności komunikacyjne, które są niezbędne przy pracy z AI – tłumaczy prof. Kajdanowicz.

Edukacja i przygotowanie do rynku pracy z AI

– Jako uczelnia naszym zadaniem jest edukowanie społeczeństwa w zakresie odpowiedzialnego korzystania z AI oraz zapewnienie przestrzeni do wysokiej jakości kształcenia. Dlatego trzy z pięciu nowo otwartych kierunków studiów Politechniki Wrocławskiej związane są ze sztuczną inteligencją w pracy – podsumowuje prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia.

Link do raportu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER