Zasiedzenie się w jednej firmie największą barierą w rozwoju zawodowym?

Zasiedzenie się w jednej firmie największą barierą w rozwoju zawodowym?

Zasiedzenie się w firmie jest największą barierą w rozwoju zawodowym. Dane z Polski pozytywnie zaskakują i pokazują, że rozwój kariery wciąż stanowi jedno z największych wyzwań dla pracowników na całym świecie. Jak pokazuje raport ADP „People at Work 2025. A Global Workforce View”, globalnie co piąty zatrudniony (19 proc.) wskazuje brak obiektywnej możliwości rozwoju w pracy jako główną barierę w swojej ścieżce zawodowej.

W Polsce jednak sytuacja wygląda nieco inaczej. To nie ograniczenia systemowe, lecz brak własnych chęci do rozwoju kariery (15 proc.) jest postrzegany jako główna przeszkoda w awansie zawodowym i stanowi czynnik generujący zasiedzenie się w firmie. Dla porównania, brak czasu na rozwój wskazało 14 proc. badanych, a brak możliwości rozwoju w aktualnej firmie – 12 proc.

Wynik ten jest najniższy w Europie i drugi najniższy na świecie. Oznacza to, że polscy pracownicy postrzegają siebie jako bardziej proaktywnych i gotowych do samodzielnego pokonywania barier zawodowych.

Zasiedzenie się w firmie a gotowość do mobilności zawodowej

– Polski rynek pracy jest zdecydowanie bardziej mobilny niż rynki w krajach południowej Europy – komentuje Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska. – Zatrudnieni w polskich firmach częściej podejmują decyzję o zmianie pracy, jeśli czują, że ich rozwój zawodowy został zablokowany. To pokazuje dojrzałość i niezależność w budowaniu kariery – dodaje.

W krajach takich jak Włochy czy Hiszpania aż 23 proc. respondentów deklaruje, że nie ma szans na awans zawodowy, co prowadzi do stagnacji. W Niemczech i Czechach ten odsetek wynosi odpowiednio 17 i 15 proc.

Brak możliwości rozwoju a ryzyko stagnacji zawodowej

Na całym świecie 15 proc. badanych uważa, że zmiana pracodawcy jest niezbędna dla dalszego rozwoju kariery. W Polsce tę opinię podziela 10 proc. pracowników.
Wśród osób, które uważają, że ich rozwój w obecnej firmie jest ograniczony, aż 34 proc. aktywnie poszukuje nowego zatrudnienia lub bierze udział w rozmowach kwalifikacyjnych.

Brak perspektyw awansu i stagnacja zawodowa przekładają się również na spadek produktywności. Pracownicy pozbawieni możliwości rozwoju 2,6 razy rzadziej postrzegają siebie jako efektywnych.

Co motywuje do pozostania w firmie?

Odwrotnością stagnacji zawodowej jest poczucie możliwości rozwoju. Pracownicy, którzy chcą pozostać w obecnej firmie, najczęściej wskazują na:

  • szanse na awans i rozwój kariery (45 proc.),

  • szkolenia zawodowe i rozwój umiejętności (36 proc.),

  • elastyczne godziny pracy (34 proc.).

Dla polskich pracowników szczególne znaczenie mają także motywujące wynagrodzenia (34 proc.) i możliwość zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

– Ograniczone możliwości rozwoju kariery skutkują nie tylko niższym zaangażowaniem, ale też większą rotacją – podkreśla Nela Richardson, główna ekonomistka ADP. – Firmy, które oferują przejrzyste ścieżki awansu i inwestują w kompetencje swoich zespołów, nie tylko zatrzymują talenty, ale też uwalniają ich pełny potencjał.

Dlaczego dane z Polski napawają optymizmem?

Polacy wykazują wyższy poziom samoświadomości zawodowej niż wielu pracowników z innych krajów Europy. Dane z raportu ADP 2025 pokazują, że to właśnie postawa, motywacja i inicjatywa jednostki decydują dziś o rozwoju kariery – niekoniecznie struktura organizacyjna.

Zamiast czekać na awans, coraz więcej osób aktywnie poszukuje okazji do nauki i rozwoju, zmieniając pracodawcę lub branżę. W efekcie polski rynek pracy staje się bardziej dynamiczny i elastyczny – a to dobry znak dla przyszłości gospodarki opartej na wiedzy.

______________________________________
O firmie ADP Research

Misją ADP Research jest zwiększenie produktywności pracy dzięki odkryciom płynącym z danych. Firmy, pracownicy i decydenci polegają na naszych precyzyjnych informacjach i unikalnej perspektywie, podejmując świadome decyzje kształtujące środowiska pracy na całym świecie.

O firmie ADP (NASDAQ — ADP)

ADP kształtuje świat pracy poprzez innowacje i wiedzę popartą doświadczeniem ponad 75 lat działalności. Jako globalny lider w branży HR i obsłudze kadrowo-płacowej ADP stale dąży do rozwiązywania złożonych problemów biznesowych naszych klientów i ich pracowników. Zawsze projektujemy dla ludzi — Always Designing for People — oznacza, że ADP koncentruje się na ludziach, wykorzystując nasz niezrównany wgląd w dane i innowacyjną technologię w celu zwiększenia potencjału ludzkiego. Ponad 1,1 miliona klientów ze 140 krajów ufa wyjątkowemu doświadczeniu i usługom ADP w zakresie wsparcia pracowników i rozwoju działalności. Dowiedz się więcej na pl.adp.com.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER