Przebranżowienie odpowiedzią na potrzeby rynku

Przebranżowienie odpowiedzią na potrzeby rynku

 

Rynek pracy zmienia się dynamicznie, a eksperci prognozują, że w niedalekiej przyszłości przebranżowienie może dotyczyć nawet co drugiego pracownika. Coraz popularniejszy staje się  tzw. reskilling, czyli zdobywanie nowych kwalifikacji lub umiejętności z odmiennej dziedziny w celu objęcia innego stanowiska lub zmiany pracy. – Elastyczność, gotowość do ciągłego uczenia się i rozwoju kompetencji staje się kluczem do funkcjonowania na  rynku pracy– mówi Piotr Piasecki, prezes zarządu Polskiej Izby Firm Szkoleniowych.

4 na 10 pracowników rozważa przebranżowienie – tak wynika z najnowszego Barometru Rynku Pracy. Osoby, które są zainteresowane podnoszeniem swoich kompetencji nie zawsze wiedzą, gdzie znaleźć konkretne szkolenia czy kursy. Pomocne może być to, że  już we wrześniu każdy będzie mógł wybrać coś dla siebie, biorąc udział w bezpłatnych szkoleniach, warsztatach, seminariach  i webinarach.

Zmiana zawodu koniecznością?

Niestabilna sytuacja gospodarcza, transformacja technologiczna, w tym cyfryzacja i automatyzacja sprawiają, że wśród pracowników rośnie świadomość, że ich dotychczasowe zajęcie może zniknąć, a zmiana zawodu może być koniecznością. Jak wynika z najnowszego badania „Barometru Rynku Pracy” Gi Group Holding do przekwalifikowania się w największym stopniu zachęciłoby respondentów zapewnienie możliwości rozwoju zawodowego i stabilności zatrudnienia – na ten czynnik wskazało niemal 39 proc. badanych. Na podium uplasowały się rozwiązania pomagające w zdobywaniu nowych kwalifikacji (np. nauka w czasie pracy), na które wskazało 34 proc., a także szkolenia organizowane lub w całości finansowane przez pracodawcę (30,7 proc.).  – Niektóre zawody odchodzą w zapomnienie, inne wymagają radykalnego uzupełnienia kwalifikacji. Dlatego idea ciągłego uczenia się zyskuje na popularności, bo przygotowuje nas do zachodzących szybko zmian – tłumaczy Piotr Piasecki.

Nowe umiejętności

Zmiany zachodzące na rynku pracy można opisać tzw. określeniem BANI (kruchy, niespokojny, nieliniowy i niezrozumiały). Według danych LinkedIn umiejętności wymagane w pracy od 2015 roku zmieniły się o 25 proc., a szacuje się, że do 2030 roku zmienią się o 65 proc. Tymczasem jak wynika z badań Eurostatu, jedynie 5,7 proc. dorosłych Polaków regularnie rozwija własne kompetencje po zakończeniu formalnej edukacji. Dla porównania, w krajach skandynawskich odsetek ten wynosi prawie 30 proc., a w Szwajcarii 31,6 proc.. – Stąd kampania Dni Uczenia się Dorosłych. To szkolenia, warsztaty, seminaria w całej Polsce, w których może wziąć udział każdy i za darmo. Będzie okazja, by bezpłatnie podnieść swoje kompetencje zawodowe lub spróbować czegoś nowego, co odpowiada naszym zainteresowaniom – dodaje Piotr Piasecki, prezes zarządu Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, która jest organizatorem kampanii.

Dni Uczenia się Dorosłych będą realizowane w całej Polsce

Odbywać się będą od 14 do 21 września. Podobnie jak w poprzednich latach przekrój tematów będzie szeroki: od zagadnień związanych z zarządzania projektami, nowymi technologiami, nauką języków, czy informatyką, przez warsztaty plastyczne aż do szeroko pojętej psychologii czy samorozwoju. Uczestnicy będą mogli zarejestrować się na wybrane przez siebie wydarzenie na stronie kampanii www.edurosli.pl. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Minister Edukacji Barbara Nowacka, Ministerstwo ds. Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Polski Komitet ds. UNESCO.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER