Gdy autorka Agnieszka Ćiećwierz ogłosiła na swoim profilu na LinkedIn, że wydaje trzecią książkę, to aż podskoczyłem z radości. Dlaczego? Ponieważ dwie poprzednie pozycje „Daj się zrekrutować” i „Rekrutacja oparta na kompetencjach” są według mnie bardzo dobrymi pozycjami i nadal znajdują się w moim TOP HR-owych książek. Podczas lektury książki „Reskilling i upskilling” mój entuzjazm nieco opadł – dlaczego? Postaram się wyjaśnić.
Co mi się podobało i stanowi atut tej pozycji?
Książka jest napisana prostym, zrozumiałym językiem, charakterystycznym również dla pozostałych tytułów autorki. To sprawia, że czyta się ją szybko i sprawnie – mi wystarczyły na to 4 godziny. W treści nie ma niezrozumiałych pojęć, a jeśli pojawiają się jakieś specjalistyczne terminy, to są przez autorkę od razu wyjaśnione tak, aby osoba czytająca nie musiała przerywać lektury i sięgać do innych źródeł. „Reskilling i upskilling…” to dobrze napisany przewodnik po niniejszych obszarach. Według mnie to dobrze, że taka pozycja pojawiła się na polskim rynku czytelniczym, ja do tej pory nie znalazłem podobnej, więc wybór tematu jest naprawdę trafny. Dla kogo jest to lektura warta uwagi? Książka ta to dobry drogowskaz dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z działaniami rozwojowymi, może też być refresh’em posiadanej dotychczas wiedzy dla tych bardziej zaawansowanych w temacie. Grafiki, zadania, tabele to elementy, które lubię w treści, bo dodają dynamiki i nie powodują znużenia, tu jest ich sporo, więc to jest ogromny atut tej pozycji. Najciekawsze treści w książce to według mnie podrozdział o mierzeniu modeli kompetencji, choć mam na ten temat przemyślenia i uwagi. Za wartościowy i godny szczególnej uwagi uważam także rozdział poświęcony projektowaniu skutecznych programów rozwojowych.
Co poszło nie tak?
Lektura tej pozycji nie dała mi tyle entuzjazmu, co dwie poprzednie książki tej autorki – mówiąc wprost: liczyłem na coś więcej. Według mnie poruszane w książce kwestie (słuszne i ważne, bo to jest bezdyskusyjne) będą nieco bardziej rozwinięte. Czytając miałem wrażenie, jakby wątki były pourywane, pozostawione na podstawowym poziomie wiedzy, Myślę, że można było dać więcej przykładów i analiz z danymi. Czytając o testach kompetencji, którymi autorka zajmuje się zawodowo, znajdę więcej praktycznych wskazówek dotyczących ich zastosowania, które odpowiedzą na pytania kiedy stosować testy kompetencji?, jakich formularzy używać?, dlaczego warto skorzystać z konkretnych testów? W tym rozdziale konieczne są według mnie przykładowe case’y omawiające, co takie testy dają, czy chociażby dane liczbowe obrazujące wyniki testów i instrukcje, w jaki sposób można z nimi dalej pracować. Niestety tak nie było.
Podobnie zadziało się w kwestii mierzenia modeli kompetencyjnych i ich wskaźników. Temat poruszony na podstawowym poziomie, ale to za mało, brakuje tu praktycznej wiedzy, case’ów i konkretnych wskazówek. Reboarding – zaglądając do tego rozdziału myślałem, że dowiem się czegoś nowego i poszerzę swoją wiedzę. I choć stanowi on element motywu przewodniego książki oraz jej tytuł, to w tym temacie niewiele zostało poruszone, stanowczo za mało.
Czy zatem warto sięgnąć po tę pozycję? Zdecydowanie tak – to nie jest zła książka, ale wymaga ona uzupełnienia zakresu poruszanej wiedzy o konkretne przykłady, wykresy, analizy, praktyczne case studies z doświadczenia autorki. W rankingu trzech książek Agnieszki Ciećwierz to dla mnie zdecydowanie numer 3. Mimo wszystko polecam, zajrzyjcie do środka i poczytajcie, bo temat jest wart uwagi.
Autor recenzji: Artur Dzięgielewski
Książka: Reskilling i upskilling. Jak skutecznie wspomagać rozwój pracowników, Agnieszka Ciećwierz, Wydawnictwo Onepress
Wydawnictwo Onepress zostało założone w 2003 roku. Jest częścią Grupy Helion i specjalizuje się w publikacjach dotyczących biznesu, zarządzania, rozwoju osobistego oraz marketingu.