Pokolenie X w centrum uwagi – startuje ogólnopolskie badanie GeeX

Pokolenie X w centrum uwagi – startuje ogólnopolskie badanie GeeX

Pokolenie X (roczniki 1965–1980) to dziś ponad 40% aktywnie pracujących w Polsce i kręgosłup wielu organizacji. Od października 2025 do lutego 2026 Enpulse wraz ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie przeprowadzą badanie postaw i potrzeb tego pokolenia. Co więcej, będzie to pierwsze w Polsce badanie na taką skalę porównywalne z projektem Work War Z, w którym udział wzięło ponad 12 tys. osób. Dlatego wyniki zostaną zaprezentowane wiosną 2026.

Pokolenie X: czy Oni są ważni?

Pokolenie X: są dojrzali, doświadczeni i decydujący. Przez 30 dekady w ciszy pokolenie to budowało firmy po transformacji, unowocześniało administrację i prowadziło młodsze roczniki na rynku pracy.Jednocześnie dzisiaj, kiedy Polska mierzy się z szybkim starzeniem się społeczeństwa, niedoborem talentów i zbliżającą się falą odejść doświadczonych specjalistów. W efekcie najważniejsze pytanie brzmi: jak wykorzystać potencjał pracowników z pokolenia X i jakie warunki zapewnić, by chcieli „grać dalej”?

Jak podkreśla Magda Pietkiewicz: – GeeX oddaje głos osobom 45+. Chcemy zrozumieć, co je motywuje, jakie mają ambicje rozwojowe i z jakimi barierami mierzą się dziś na rynku pracy. To pokolenie rzadko prosi o uwagę – po prostu dostarcza wyniki. Teraz my dostarczymy rzetelną wiedzę o nim – mówi Magda Pietkiewicz, współtwórczyni Enpulse.

Z + X = ?

Po pierwsze: badanie GeeX zostało zaprojektowane w oparciu o metodologię spójną z Work War Z, największym w Europie projektem poświęconym pokoleniu Z na rynku pracy. Dzięki temu po raz pierwszy powstanie porównawcza analiza postaw i oczekiwań pokoleń X i Z – dwóch sił, które współtworzą dzisiejsze zespoły. W konsekwencji, rezultatem będą wnioski i praktyczne wskazówki dla biznesu, działów HR oraz dla instytucji publicznych działających w obszarze rynku pracy i edukacji dorosłych. Co istotne, celem jest także ograniczanie ageizmu i budowa inkluzyjnych środowisk pracy, w których dojrzałość jest przewagą, a nie deficytem.

Z kolei Tomasz Szklarski, pomysłodawca badania GeeX podkreśla, że pokolenie X to kręgosłup wielu organizacji i jeden z kluczowych czynników odpozede wszystkim są dojrzali, doświadczeni, decydujący. Przez trzy dekady pokolenie X w ciszy budowało firmy po transformacji, unowocześniało administrację i prowadziło młodsze roczniki na rynku pracyrności gospodarki.

— Jeśli chcemy rozwiązywać realne problemy — od luki kompetencyjnej po rosnące potrzeby opiekuńcze wobec bliskich – musimy precyzyjnie wsłuchać się w ich głos i przełożyć go na działanie – mówi pomysłodawca badania GeeX.

Biznes ramię w ramię z nauką

Partnerem strategicznym projektu jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. GeeX wpisuje się w misję uczelni – tworzyć wiedzę, która wspiera decyzje biznesu i administracji publicznej. Finałem projektu będzie konferencja naukowa podsumowująca wyniki. Odbędzie się ona wiosną 2026 roku.

W ramach projektu GeeX działa Rada Naukowa, która łączy perspektywy nauki, administracji i biznesu. W jej skład wchodzą: dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak (SGH), Anita Noskowska-Piątkowska (Szefowa Służby Cywilnej), Paweł Jaroszek (Zarząd ZUS), Antonio Carvelli (Wiceprezes GI Group) oraz Paweł Dziekoński (Wiceprezes Fakro).

Czy zagadnienie jest istotne?

Na dowód, według danych PSMM, badanie Work War Z zebrało blisko 12 tys. odpowiedzi i zostało opisane w 3360 publikacjach o łącznym zasięgu ponad 240 mln odbiorców. Tym samym pokazuje to, jak duże jest zapotrzebowanie na rzetelne, porównywalne dane o pokoleniach i ich roli na rynku pracy. Dzięki spójnej metodologii oba badania pozwolą porównać postawy i potrzeby dwóch generacji. GeeX rozszerzy perspektywę, co pozwoli wyciągnąć nowe wnioski.

Zabierz głos!

Więcej informacji o badaniu na stronie: https://www.enpulse.eu/geex

Ankieta GeeX: https://bit.ly/43r3YZh

_______________________________________

Enpulse to nowoczesne narzędzie dla firm, które chcą zrozumieć i wzmacniać zaangażowanie pracowników. Platforma łączy badania opinii z inteligentną analizą danych, aby wskazać, co realnie wpływa na motywację i efektywność zespołów. Na podstawie wyników Enpulse dostarcza organizacjom jasne rekomendacje i gotowe rozwiązania – wspierające liderów w podejmowaniu trafnych decyzji i budowaniu zdrowej kultury pracy.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER