Od świątecznej akcji do programu wolontariatu pracowniczego

Od świątecznej akcji do programu wolontariatu pracowniczego

W Twojej firmie nie działa jeszcze program wolontariatu pracowniczego? A może dopiero zaczynacie go rozwijać? Warto potraktować grudzień jako dodatkową okazję do integracji pracowników wokół celów społecznych. Nawet spontanicznie zorganizowana akcja charytatywna będzie idealnym punktem wyjścia do działań w ramach wolontariatu pracowniczego.

Intensywność, szybkie tempo, zmęczenie, liczne sprawy do zamknięcia jeszcze przed końcem roku. Grudzień, oprócz świątecznej magii, serwuje firmom i pracownikom również tego typu wyzwania. Jeśli działania CSR są już od dawna wpisane w DNA Twojej organizacji i macie już dobrze rozwiniętą tradycję akcji charytatywnych w okresie świątecznym, na pewno jest Wam łatwiej nad wszystkim zapanować. Ale jeśli dopiero szukacie pomysłu i potrzebujecie uproszczeń, choćby logistycznych, mamy dla Was dobrą wiadomość. Nie musicie rezygnować z zaangażowania w pomoc, jeśli nie macie zbyt dużych możliwości organizacyjnych i czasowych. Istnieją formy wspierania szczytnych celów i integrowania wokół nich pracowników w sposób, który jest zarazem szybki, wygodny i efektywny.

Akcyjnie, elastycznie – trendy w pomaganiu

Według badania CBOS, odsetek Polaków i Polek włączających się w wolontariat wzrósł od 5% w latach 2020–2022 do 10% w 2024 r. Jak wynika z raportu Stowarzyszenia Klon/Jawor z badania „Kondycja organizacji pozarządowych 2024”, zmienia się model zaangażowania – rośnie popularność wolontariatu epizodycznego, zdalnego i pracowniczego. Młode pokolenia cenią sobie elastyczność – nie tylko pod kątem możliwości pracy, ale też zaangażowania społecznego, np. w wolontariat. Ważne natomiast, by znajdowali w nim poczucie sensu, autentyczność, wiarygodność i spójne wartości.

Różne badania, jak i obserwacje ekspertów pokazują, że działania CSR są szczególnie ważne dla kandydatów do pracy, reprezentujących pokolenie Z. Kwestie te poruszane są podczas rozmów rekrutacyjnych, a społeczna odpowiedzialność stanowi atut pracodawcy.

Nawet jeśli w firmie nie funkcjonuje program wolontariatu pracowniczego, często pojawiają się inicjatywy oddolne. Warto więc wsłuchać się w głosy osób zatrudnionych – mogą być źródłem wartościowych pomysłów i inspiracji dla całej społeczności firmowej!

Wirtualna filantropia, realne wsparcie

Jak pomagać w grudniu? Możliwości jest tak wiele, jak obszarów potrzebujących wsparcia: zdrowie, pomoc socjalna, pomoc humanitarna, edukacja, lokalne społeczności, bezdomne zwierzęta… Jeśli czas Was goni, warto rozważyć akcje, które gwarantują szybkość działania i nie wymagają dużych nakładów.

– Mechanizm pomagania jest bardzo prosty. Wystarczy kilka kliknięć, by skompletować paczkę świąteczną online dla potrzebującego psiaka lub kociaka – opowiada Katarzyna Klimek-Michno z Fundacji Sarigato, która organizuje trwającą właśnie 8. edycję akcji społecznej #CharytatywnaChoinka od Karmimy Psiaki. Do akcji zgłoszono 1800 bezdomnych zwierząt z 69 schronisk i placówek w całej Polsce. Internauci przygotowują dla nich prezenty grudniowe, a jak przekonują organizatorzy: nie ma tutaj nietrafionych upominków, każda rzecz jest ważna i przydatna, jak np. karma wysokiej jakości, smakołyki, suplementy, zabawki czy akcesoria.

– To świetny pomysł na działanie w gronie rodzinnym, wśród znajomych, a także w zespole w pracy. Można wspólnie wybrać zwierzaka na wirtualnej choince na stronie akcji, poznać jego historię i potrzeby, a następnie razem ze współpracownikami skompletować prezent, co na pewno wprowadzi radosny nastrój i dużo pozytywnej energii – przekonuje Katarzyna Klimek-Michno. Akcja odbywa się online, a za transport i przekazanie zakupionych rzeczy do schronisk odpowiada fundacja.

Jeszcze innym pomysłem na grudniową aktywność może być wolontariat kompetencyjny i dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami, m.in. w formie zdalnej. Można w ten sposób wesprzeć np. organizacje pozarządowe i beneficjentów, np. w projektach edukacyjnych. Dzięki temu pracownicy zyskują poczucie sensu i wpływu na rzeczywistość. Nawet jeśli jest to e-wolontariat, to widzą realne efekty swojego zaangażowania. Warto przemyśleć też połączenie spotkania integracyjnego pracowników z elementami wolontariatu.

Wolontariat pracowniczy – cel na nowy rok

Grudniowe, akcyjne działania warto przekuć w coś długofalowego, jak np. program wolontariatu pracowniczego. Planując wdrożenie takich praktyk CSR-owych, dobrze jest:

  • poznać potrzeby pracownicze dotyczące zaangażowania społecznego,
  • jasno określić korzyści płynące z wdrożenia wolontariatu pracowniczego, ale też sprecyzować potencjalne wyzwania i przeszkody do pokonania,
  • zadbać o spójność działań z wartościami firmy i jej kulturą organizacyjną,
  • spojrzeć na wolontariat pracowniczy jako okazję do rozwoju kompetencji przyszłości,
  • pamiętać o zarządzaniu różnorodnością pokoleniową,
  • dowiedzieć się więcej na temat trzeciego sektora i możliwości wspólnych działań,
  • ustalić, na jakiego rodzaju wsparcie organizacji non-profit można liczyć i w jakich obszarach współpracować,
  • zadbać o odpowiednie przygotowanie, zaplecze organizacyjne oraz bieżącą komunikację wewnętrzną.

Więcej na temat akcji #CharytatywnaChoinka: Karmimy Psiaki 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER