Doświadczony zespół współpracowników, atrakcyjna lokalizacja gabinetu bądź placówki oraz możliwość udziału w szkoleniach – to top 3 benefity pozapłacowe pojawiające się w ofertach pracy skierowanych do lekarzy i specjalistów w branży medycznej. Portal HireDoc.com przeanalizował niemal 6 tysięcy ofert pracy opublikowanych w 2024 roku pod kątem najpopularniejszych benefitów pozafinansowych.
HireDoc.com to platforma rekrutacyjna łącząca pracodawców i pracowników w obszarze ochrony zdrowia. W ciągu pierwszych 9 miesięcy działalności – od kwietnia do grudnia 2024 – portal zgromadził niemal 6 000 ofert pracy. Każda oferta – poza podstawowymi informacjami o wynagrodzeniu i formie zatrudnienia – zawiera także sekcję “oferujemy” w której pracodawcy umieszczają dodatkowe informacje mające zachęcić specjalistów do nawiązania współpracy właśnie z nimi. Analiza tej sekcji pozwala odpowiedzieć na pytanie jak wygląda “employer branding” w polskich placówkach medycznych.
Czym placówki medyczne kuszą kandydatów?
– Rynek pracy w branży medycznej przechodzi właśnie transformację. Z jednej strony jest to branża, która od dawna już oferuje pełną elastyczność w zakresie formy zatrudnienia czy wymiaru zatrudnienia, co może stanowić wzór i punkt odniesienia dla innych branż. Z drugiej strony – rynek, który przez lata opierał swoje praktyki głównie o polecenia i rekomendacje – teraz sięga po inne narzędzia rekrutacji, jak wyspecjalizowane portale. A to wymaga szukania sposobów na wyróżnienie swojej oferty na tle innych – tłumaczy Michał Pękała, VP Growth Docplanner; odpowiedzialny za rozwój portalu HireDoc.com
Co 4 placówka zaprasza do doświadczonego zespołu
Najpopularniejszym benefitem pozafinansowym oferowanym kandydatom do pracy w branży medycznej jest możliwość dołączenia do wykwalifikowanego zespołu. Profesjonalne wsparcie ze strony zespołu, kolegów lub przełożonego wymieniane jest w sekcji “oferujemy” w co czwartej ofercie pracy. Wsparcie często łączy się z obietnicą rozwoju zawodowego, ofertą pracy w przyjaznym, otwartym na dzielenie się wiedzą środowisku i możliwościami wymiany doświadczeń z kompetentnym zespołem.
Nieco rzadziej – w jednej na 6 ofert pracy – pojawia się informacja o oferowanych szkoleniach. Możliwość podnoszenia kwalifikacji poprzez szkolenia, warsztaty czy kursy w ramach placówki lub finansowanych przez pracodawcę to trzeci najczęściej wymieniany benefit w ofertach pracy. Na drugim miejscu – pomiędzy doświadczonym zespołem a szkoleniami znajduje się lokalizacja placówki.
Placówka w centralnej części miasta z miejscem parkingowym i windą!
Lokalizacja – określana jako prestiżowa, atrakcyjna, blisko centrum miasta czy dobrze skomunikowana – wymieniana jest jako atut w co piątym (20%) ogłoszeniu o pracy dla lekarzy i specjalistów. Pracodawcy w ofertach podkreślają nie tylko na samo umiejscowienie gabinetu, ale również jego szczegółowe wyróżniki: 5% ofert pracy opisuje recepcję; w 3 na 100 wspominana jest klimatyzacja, a w niektórych ogłoszeniach pojawia się nawet wzmianka o dostępności windy.
Lokalizacja w centrum to także wyzwanie związane z parkowaniem. Pracodawcy kuszą więc lekarzy dostępnością miejsc (często w podziemnych, strzeżonych garażach) – parking jako benefit pojawia się w co 10 ofercie pracy. Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie portalu ZnanyLekarz.pl w lutym 2024 – lekarze i specjaliści poświęcają średnio od 4 do ponad 6 godzin w tygodniu, czyli ponad godzinę dziennie, na transport pomiędzy miejscami pracy. W tej sytuacji ograniczenie czasu i stresu związanego z parkowaniem wydaje się bardzo istotną potrzebą.
Czas dla pacjentów i profesjonalne narzędzia
Żmudne i powtarzalne czynności administracyjne – od potwierdzania wizyt pacjentów po uzupełnianie dokumentacji zajmują lekarzom dużo czasu, ograniczają efektywność i – w wielu przypadkach – mogą powodować spadek satysfakcji z pracy. To jedna z przyczyn wypalenia i impuls do poszukiwania nowego miejsca pracy. Dlatego placówki chętnie chwalą się w ofertach pracy tym, że oferują profesjonalne systemy zarządzania wizytami i kontaktem z pacjentem. 1 na 7 ofert pracy wspomina o profesjonalnym wsparciu. Większość pracodawców ogólnie opisuje to jako wsparcie w zakresie administracyjnym i związanym z rejestracją pacjentów, ale aż jedna na 6 ofert z tej grupy wymienia konkretne rozwiązania ZnanyLekarz lub MyDr. Równie ważnym aspektem jest profesjonalny sprzęt – 12% ofert pracy podkreśla możliwość pracy na wysokiej jakości sprzęcie, często wskazując konkretny model czy funkcjonalności oferowanych narzędzi.
A owocowe czwartki?
Benefity uznawane potoczne za najbardziej “typowe” w pozamedycznych ofertach pracy – w ogłoszeniach kierowanych do lekarzy i specjalistów pojawiają się sporadycznie: jedna na 20 ofert (poniżej 5%) wspomina o opiece medycznej, jeszcze rzadziej pojawiają się karta multisport (4%); ubezpieczenie na życie (3%) czy samochód służbowy (0,5% ofert pracy zawiera taki benefit). Co ciekawe – aż 2 na 100 ofert pracy – wśród benefitów oferowanych kandydatów wymienia dostępność ciepłych napoi (kawa/herbata) w miejscu pracy!
– Jesteśmy w momencie, w którym – dzięki pełnej transparentności i możliwości porównywania ofert, jaką oferuje np: HireDoc.com – kształtuje się “standard” benefitów oferowanych w placówkach. Już dziś widzimy, że – w tak wyspecjalizowanej i profesjonalnej branży jak opieka medyczna – najważniejszym benefitem staje się kontakt z innymi ekspertami, czas i przestrzeń na wymianę wiedzy i satysfakcjonującą współpracę. Ale równie ważny okazuje się komfort pracy (lokalizacja, wystrój i wyposażenie placówki) oraz profesjonalne narzędzia, które odciążają specjalistów od żmudnych, powtarzalnych czynności i pozwalają jak najwięcej uwagi poświęcić pacjentom – dodaje Michał Pękała.