Działania CSR – autentyczne, efektywne, spójne z biznesem

Działania CSR – autentyczne, efektywne, spójne z biznesem

Coraz więcej organizacji w Polsce decyduje się na realizowanie działań z obszaru CSR (corporate social responsibility). Co ważne, tę decyzję pracodawców rozumieją i popierają sami pracownicy. Jak wynika z badania przeprowadzonego w czerwcu 2020 roku przez Sodexo Benefits & Rewards Services Polska na grupie ponad 1000 pracowników z firm zatrudniających ponad 50 osób, blisko 70% respondentów jest gotowych przekazać własny benefit pracowniczy na cele charytatywne. Co więcej działania CSR pracodawcy są ważne dla niemal połowy polskich pracowników.

Jak mądrze realizować politykę CSR firmy, aby przynosiła ona realne wsparcie innym i jednocześnie była spójna z tym, czym organizacja zajmuje się na co dzień? Przede wszystkim należy zastanowić się, na jakie działania firma może sobie pozwolić i wybrać te, które będzie w stanie realizować najefektywniej. Dlatego idealnie jest, kiedy działania CSR korelują z działalnością biznesową danej organizacji.

Dobrym przykładem jest Budimex – jedna z największych firm budowlanych w Polsce. Jako generalny wykonawca oferuje usługi w takich sektorach jak infrastruktura drogowa, kolejowa czy budownictwo kubaturowe. Nie dziwi więc fakt, że w działaniach CSR korzysta ze swojego wieloletniego doświadczenia w tych obszarach.

„Strefa Rodzica” to program społeczny, który firma nieprzerwanie prowadzi od 2013 roku. Jego celem jest tworzenie wydzielonych przestrzeni w szpitalnych oddziałach dziecięcych dla najmłodszych pacjentów i ich rodziców. W ramach programu Budimex aranżuje nieużywane szpitalne pomieszczenia czy fragmenty korytarzy, wyposaża placówkę w odpowiednią liczbę składanych łóżek bądź urządzeń sanitarnych oraz organizuje miejsca do wypoczynku i zabawy z dziećmi.

W realizację działań programu „Strefa Rodzica” angażują się też sami pracownicy Budimeksu, którzy jako wolontariusze urządzają wyremontowane pomieszczenia, pomagają w montażu mebli czy zajmują się drobnymi pracami wykończeniowymi. Firma stworzyła już łącznie 34 Strefy Rodzica na terenie całej Polski. Swoją działalność kontynuuje również w czasie pandemii – ostatnią strefę otworzono bowiem w październiku br. w Szpitalu Specjalistycznym im. Floriana Ceynowy w Wejherowie. Otwarcie odbyło się zdalnie – bez udziału gości i dziennikarzy – aby zachować wymogi dotyczące bezpieczeństwa.

„Wiemy, że pobyt w szpitalu nie należy do najprzyjemniejszych doświadczeń zarówno dla dzieci, jak i dla ich opiekunów, dlatego staramy się tworzyć warunki, które przyspieszą proces rekonwalescencji i pozwolą zapomnieć chociaż na chwilę o trudach leczenia” – wyjaśnia ideę programu Cezary Mączka – Członek Zarządu Dyrektor Zarządzania Zasobami Ludzkimi Budimex S.A.

„Strefa Rodzica” to nie jedyny program, jaki firma realizuje na rzecz najmłodszych. Kolejna inicjatywa – również powiązana z główną działalnością Budimeksu – nosi nazwę „Hello ICE. Budimex dzieciom”. Jest to akcja edukacyjna mająca na celu poprawę bezpieczeństwa dzieci na drogach oraz dająca nauczycielom narzędzia do profesjonalnego przekazywania wiedzy z tego zakresu uczniom. Program skierowany jest do dzieci z klas 1-3.

Na stronie internetowej projektu – www.helloice.pl – znajduje się interaktywna mapa niebezpiecznych miejsc, na której każdy może oznaczyć groźny punkt na trasie do i ze szkoły. Dzieci i ich opiekunowie wiedzą wówczas, w jakich miejscach należy zachować szczególną ostrożność. Ponadto eksperci Budimeksu analizują oznaczane na mapie niebezpieczne punkty i opracowują propozycje przebudowy tych miejsc, które przedstawiają lokalnym samorządom. Dzięki temu oznaczone na mapie lokalizacje stają się bezpieczniejsze i przyjazne dzieciom.

W ramach „Hello ICE. Budimex dzieciom” firma we współpracy z pedagogami przygotowała też zestaw gotowych scenariuszy lekcji dla nauczycieli. Materiały poświęcone są tematyce bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Cykliczne, prowadzone samodzielnie projekty to jednak nie wszystko. Budimex angażuje się również w inne inicjatywy, które mają na celu wspieranie rodzin. Przykładem jest akcja #DomZSerca realizowana we współpracy z innymi firmami. Jej celem jest wybudowanie i wyposażenie domu dla szesnastoosobowej rodziny Pani Magdy z Radomska, która znalazła się w bardzo trudnej sytuacji życiowej. Do tej pory Pani Magda mieszkała w dwupokojowym mieszkaniu, a sąd chciał odebrać jej prawa do opieki nad jedenaściorgiem niepełnoletnich dzieci – właśnie ze względu na warunki mieszkaniowe.

W ramach akcji #DomZSerca Budimex we współpracy z innymi firmami wybuduje nowy, ponad 200-metrowy dom dla rodziny. Dzięki temu projektowi, który jest właśnie gestem serca, uda się wspomóc Panią Magdę i jej dzieci, ale również zwrócić uwagę na sytuację, w jakiej znajdują się wielodzietne rodziny w Polsce i być może zachęcić innych do organizowania podobnych inicjatyw. Budowa domu ma zakończyć się na początku przyszłego roku. Obiekt zostanie wyposażony pod „klucz” dzięki zaangażowaniu partnerów: OBI, AkzoNobel, BlackRedWhite, Candellux Lighting, Dyckerhoff Polska, .mdd, Porta, RedNet Property, RTV EURO AGD. Wsparcia komunikacyjnego akcji udzielają Synertime, Komunikacja Plus i Procontent.

„Zawsze po każdej budowie, którą realizujemy zostawiamy po sobie coś trwałego i dobrego dla ludzi i społeczności, którzy żyją w jej sąsiedztwie. Trud i historia Pani Magdy i jej rodziny, gdy się o niej dowiedzieliśmy, była dla nas impulsem, żeby ten dobry ślad zostawić właśnie w tym miejscu” – mówi Cezary Mączka – Członek Zarządu Dyrektor Zarządzania Zasobami Ludzkimi Budimex S.A.

Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu realizowane przez Budimex adresowane do dzieci i rodzin to dobry przykład tego, jak tworzyć politykę CSR firmy spójną z tym, czym zajmuje się ona na co dzień i z czego słynie. To sprawia, że działania te są autentyczne i stają się naturalnym uzupełnieniem działalności biznesowej. Co ważne, aktywnie angażują się w nie sami pracownicy, co jeszcze bardziej potwierdza słuszność obranej strategii CSR.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER