Joanna Jeziorowska

Joanna Jeziorowska

Grupa Oknoplast to jedna z polskich rodzinnych firm, która stawia na innowacyjne zarządzanie zasobami ludzkimi. Jaki najważniejszy projekt realizujecie obecnie w firmie?

Obecnie prowadzimy kilka ważnych projektów w naszej firmie. Jednym z nich jest MBO. Jest to innowacyjna inicjatywa na tle tradycyjnych projektów MBO, ponieważ oprócz realizacji twardych celów, opracowaliśmy wspólnie z Zarządem i pracownikami wartości Oknoplast oraz role managerskie. Odwaga, skuteczność, drużyna oraz szacunek są dla nas niezmiernie ważne, to na ich kanwie chcemy rozwijać firmę. Dlatego też już przy podsumowaniu drugiego kwartału każdy manager rozmawiał ze swoim zespołem o wartościach zarówno w obszarze mocnych stron, jak i elementów do rozwoju. Również Rola Menedżera, jako osoby, która jest trenerem mistrzowskiej drużyny, widzi całość, patrzy oczami klienta i ciągle doskonali procesy jest niezbędna do osiągniecia sukcesu firmy.

Zarząd Oknoplast stawia na indywidualne programy rozwojowe, ponieważ wierzy, że sukces firmy jest możliwy poprzez rozwój talentów i kompetencji pracowników. Dlatego wraz z działem HR prowadzę kilka programów: dla kadry menadżerskiej „Angażujące przywództwo”; dla kierowników działów „Angażujący lider”; dla potencjalnych liderów program „First Step Manager” oraz program „Ekspert”, wspierający kompetencje specjalistyczno-eksperckie kadr naszej firmy. Programy rozwojowe połączone są z projektami zarządzania talentami oraz wewnętrznymi centrami wiedzy. Jednocześnie jesteśmy w trakcie zmiany systemu kompetencyjnego, tak aby wspierał pozostałe narzędzia i projekty HR oraz przygotowujemy się do wdrożenia sukcesji.

Czy dopuszczanie pracowników do głosu w sprawach ważnych dla funkcjonowania firmy nie jest zbyt ryzykowne?

Uważam, że dopuszczanie do głosu pracowników firmy nie jest zbyt ryzykowne. Nasi pracownicy to najlepsze źródło wiedzy o organizacji i jej możliwościach. Dzięki ich opiniom oraz pomysłom mamy możliwość przeprowadzenia konstruktywnych zmian. Z naszych doświadczeń wynika, że taki model zarządzania bardzo dobrze się sprawdza. Dla przykładu, to właśnie dzięki inicjatywie naszych pracowników udało nam się wprowadzić konkretne rozwiązania związane z rebrandingiem punktów sprzedaży na terenie całej Europy.

Z jakimi wyzwaniami zmierzyliście się podczas wprowadzania takiego modelu zarządzania?

Największym wyzwaniem, które stało przed nami, było złamanie bariery w pracownikach, by zechcieli być częścią zmian, które następują w firmie. Przekonanie ich, żeby uwierzyli, że mają moc decyzyjną i sprawczą, a ich pomysły będą wdrażanie w firmie. Drugim wyzwaniem, przed którym cały czas stoi firma, to zachęcenie ludzi do podejmowania decyzji i brania za nie odpowiedzialności. Jest to chyba najtrudniejsza do zniwelowania bariera we wdrożeniu modelu zarządzania, który wybraliśmy.

Czy stosujecie elementy gamifikacji w kierowaniu pracownikami?

Dział HR stosuje elementy grywalizacji w procesie rekrutacji wewnętrznych oraz w niektórych akcjach i konkursach pracowniczych.

Jakie macie inne sposoby na motywowanie swoich pracowników?

Oknoplast oferuje pracownikom program benefitów: prywatną opiekę zdrowotną, pakiety sportowe, kursy językowe, możliwość wzięcia udziału w szkoleniach i konferencjach, dofinansowanie studiów podyplomowych, czy wspieranie pasji naszych pracowników.

Moim zdaniem skutecznym sposobem na motywowanie pracowników, jest także rekrutacja wewnętrzna oraz system poleceń pracowniczych, które prowadzimy. Z naszych danych wynika, że 50% pracowników na nowe stanowiska pochodzi właśnie z rekrutacji wewnętrznej.

Cały czas pracujemy także nad atmosferą w pracy, by było to miejsce do którego pracownicy chcą przychodzić. Dbamy również o to, aby pracownicy mieli realny wpływ na wystrój miejsca, w którym pracują. Przykładowo, to właśnie oni zdecydowali o obecnym wyglądzie i designie miejsc do spożywania posiłków w firmie. Poza tym organizujemy wiele imprez: Dzień Dziecka, Mikołajki dla dzieci pracowników, Spotkanie wigilijne, Dzień Kibica, które mają integrować pracowników i budować w nich poczucie, że są częścią organizacji. Jednocześnie angażujący styl zarządzania to priorytet Zarządu, dlatego też intensywnie pracujemy nad rozwojem tej kompetencji wśród kadry zarządczej i kierowniczej.

Skąd wynika taki pomysł na model zarządzania firmą?

Na taki pomysł zarządzania firmą składa się kilka czynników oraz osób – charyzma i rola Dyrektora Zarządzającego oraz jego najbliższych współpracowników, a także wyniki badania zaangażowania pracowników, które przeprowadziliśmy w zeszłym roku. To właśnie one jasno pokazały nam, które elementy działają, a nad którymi trzeba jeszcze popracować. Wyniki tych badań były także najważniejszym punktem odniesienie w czasie opracowywania nowej misji, wizji, strategii i wartości firmy. Nowy model zarządzania firmą, ma wspierać realizację nowej strategii firmy 2015-2020.

Pozycjonujecie się na trendsettera wśród branżowych firm. Czy Wasi pracownicy również są tak odważni i poszukują nowych rozwiązań czy raczej są pasywni w angażowaniu się w działania na rzecz usprawnienia firmy?

Nasi pracownicy są bardzo aktywni. Dzięki ich zaangażowaniu i pomysłom wprowadziliśmy wiele zmian i odważnych usprawnień. Ambicją Oknoplast jest tworzenie kreatywnego miejsca pracy, gdzie pracownicy mogą realizować swoje pomysły, nie boją się przedstawiać rozwiązań przełożonym i czują się docenieni. Środowisko sprzyjające zaangażowaniu, podejmowaniu śmiałych rozwiązań, a także sama odwaga to jedne z najważniejszych wartości firmy, które nieustannie chcemy kultywować.

Model, który wykorzystujecie jest podobny do tego obecnego w korporacjach. Czy to on stanowił waszą inspirację?

Inspirujące są dla nas różne środowiska, metody, pomysły. Jednak staramy się sami wypracować najlepszy dla nas styl zarządzania firmą. Teraz bodźcem do kolejnych działań oraz zmian jest nowa strategia 2020, o której cały czas myślimy, planujemy i ją wdrażamy tak, aby firma osiągnęła założone cele.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER