Od biura do brzegu sieci – praca będzie wyglądać inaczej nawet po COVID-19

Od biura do brzegu sieci – praca będzie wyglądać inaczej  nawet po COVID-19

Z powodu COVID-19, miejsce pracy coraz bardziej kojarzone jest z warunkami, jakie oferuje środowisko pracy, niż z samą nieruchomością czy fizyczną obecnością w biurowcu.

Nawet w krajach, w których rozprzestrzenianie się zostało skutecznie ograniczone, środowisko pracy biurowej prawdopodobnie już nigdy nie będzie takie samo. Mniej pracowników wróci na stałe do pełnoetatowej pracy biurowej, a więcej będzie pracować z domu… lub w dowolnym miejscu z bezpieczną, niezawodną i szybką łącznością.

W miarę przedłużania się kryzysu związanego z koronawirusem, przyczyny trwającej zmiany kulturowej stają się coraz bardziej oczywiste. Co więcej, firmy na całym świecie dostrzegają, że praca zdalna znacznie zwiększa satysfakcję członków zespołu i ich efektywność, eliminując długie, kosztowne i często męczące dojazdy. W Hewlett Packard Enterprise (HPE), aż 72 procent osób pracujących zdalnie z powodu pandemii uznało, że mogą pracować w domu przez dłuższy czas.

Ze zdalnego modelu pracy korzyści czerpią także pracodawcy. Automatycznie rozszerza on tzw. pulę talentów dostępnych na rynku, zwłaszcza gdy siedziby główne lub biura regionalne znajdują się w mniejszych lub mniej pożądanych lokalizacjach. Poszerzając dostęp do potencjalnych pracowników poprzez zdalny model pracy, firmy otwierają drzwi dla bardziej zróżnicowanego środowiska zawodowego.

W HPE badaliśmy zalety i wady pracy zdalnej na długo przed wystąpieniem COVID-19. Jako firma zatrudniająca 60 000 pracowników, która pomaga organizacjom wykorzystywać technologię i dane do opracowywania nowych modeli biznesowych, angażowania odbiorców na nowe sposoby i zwiększania wydajności operacyjnej, od dawna wspieramy starania firm w zwiększaniu efektywności ich pracowników i pozyskiwaniu bardziej angażujących doświadczeń, bez względu na to skąd pracują.

W HPE, aż 60 procent pracowników zwyczajowo pracowało poza biurem jeszcze przed COVID-19, co dodatkowo podkreśla preferencje członków zespołu dotyczące elastycznych, ale wysoce efektywnych warunków pracy.

Spostrzeżenia te doprowadziły nas do wprowadzenia inicjatywy Edge-to-Office – nowego programu, który ma za zadanie zmienić nasz styl pracy na bardziej elastyczny, jednocześnie pozwolić nam na to, aby ze skupieniem rozwijać kulturą organizacyjną, ducha innowacji, a także troskę o własne zdrowie i samopoczucie. Jest to nowe podejście do zarządzania pracą zdalną – zaprojektowane w sposób, który pozwala członkom zespołu na kontakt bez względu na to, gdzie znajduje się ich miejsce pracy. Wymaga to różnych sposobów zarządzania, ale uważam, że jest to model, którą inne korporacje również mogą zastosować na stałe.

Korzystając z międzywydziałowego zespołu liderów z różnych obszarów pracy w firmie, opracowaliśmy narzędzia, zasoby, zasady i procedury, które zapewniają pracownikom zdalnym bezpieczne i wygodne środowisko pracy. Łącząc stare z nowym, tworzymy innowacyjne środowisko pracy, umożliwiając pracownikom niezakłócone dostarczanie usług klientom i partnerom, gdziekolwiek wykonują swoje zadania.

Oto sześć elementów, które naszym zdaniem są niezbędne, aby odnieść sukces w miejscu pracy bez względu na lokalizację wykonywanych obowiązków:

  • Pierwszym elementem jest samo miejsce wykonywania pracy. Każdy potrzebuje odpowiednich narzędzi do optymalizacji warunków pracy, takich jak przenośne stojaki na laptopy, ergonomiczne krzesła, ulepszenia audiowizualne i komputer czy drukarka.
  • Łączność jest drugim – i być może najważniejszym – elementem. Wymaga to połączenia fizycznej i zewnętrznej przestrzeni roboczej z technologią potrzebną do bezproblemowego dostępu i łączności w celu zapewnienia pracy hybrydowej.
  • Trzeci element to współpraca i efektywność. Naszym celem jest przekształcenie tradycyjnych, fizycznych miejsc pracy w centra współpracy, które umożliwiają członkom zespołu łatwą interakcję, niezależnie od lokalizacji. Może to wymagać aktualizacji systemów wideokonferencyjnych i narzędzi do współpracy opartych na oprogramowaniu.
  • Zdrowie i dobre samopoczucie, jako czwarty element, to zapewnienie członkom zespołu w całym przedsiębiorstwie nieograniczonego dostępu do informacji i programów wspierających dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne. Jest to szczególnie ważne dla osób, których styl życia diametralnie zmienił się w związku z koniecznością pracy w domu przy jednoczesnej opiece nad innymi, np. dziećmi wczesnoszkolnymi czy rodzicami w podeszłym wieku.
  • Piąty element, społeczny styl życia, pokazuje, że socjalizacja ze współpracownikami i poczucie przynależności do kultury miejsca pracy są ważne dla wszystkich pracowników, niezależnie od lokalizacji. Korzystając z tych samych narzędzi, które umożliwiają zdalną współpracę, firmy mogą dodawać wirtualne wydarzenia i tworzyć sieci społecznościowe w celu rozwoju kariery, wolontariatu i innych form zaangażowania.
  • Naszym ostatnim elementem jest wsparcie. Aby pracownicy domowi nie czuli się wykluczeni z łatwego dostępu do zasobów HR i IT, firmy mogą wdrożyć ujednolicony interfejs „help desk” lub wirtualnego pomocnika, aby ograniczyć opóźnienia w obsłudze zgłoszeń serwisowych.

Edge-to-Office to kompletna ewolucja naszego myślenia o pracy – od szkoleń po praktyki, które kładą nacisk na różnorodność i integrację. Edge-to-Office funkcjonuje w HPE z myślą o współpracy, integracji, dobrym samopoczuciu i wynikach pracy. Ponad 70 procent członków naszego zespołu czuje się równie wydajnie – lub bardziej – pracując z domu. W związku z tym dwie trzecie chcą spędzać do 80 procent swojego czasu pracy w miejscu oddalonym od biura.

Czy praca z domu stanie się trwałym elementem doświadczenia zawodowego po COVID-19? Czas pokaże, choć już teraz dzięki odpowiedniemu planowaniu i zaangażowaniu liderów, warunki pracy będą lepsze dla wszystkich – od brzegu sieci po biuro

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER