Millenialsi – nowy wymiar motywacji

Millenialsi – nowy wymiar motywacji

Za pięć lat millenialsi będą stanowić w Polsce ok. 75 proc. osób czynnych zawodowo. Choć o motywacji tego pokolenia zostało już powiedziane i napisane bardzo wiele, to budowanie zaangażowania przekładającego się na jego efektywność, wciąż pozostaje dużym wyzwaniem dla menedżerów i działów HR. Jednym z efektywnych narzędzi wspierających te działania, są elastyczne i nowoczesne systemy świadczeń pozapłacowych.

Praca, która ma sens w organizacji prowadzącej społecznie odpowiedzialny biznes uwzględniający zasady zrównoważonego rozwoju – to marzenie znacznej części przedstawicieli tak zwanego pokolenia Millenium. Misja, wizja i wartości definiujące biznes są dla nich ważniejsze niż zysk. Taka postawa determinuje ich decyzje życiowe i przekłada się na wszystkie aspekty, nie tylko na to, gdzie pracują, ale także, co kupują, w co się ubierają, jakiej marki telefonu używają.

To, co najważniejsze

Anna Piasecka w artykule „Motywacja nowych pokoleń[1]” stwierdza, że znaczenie misji i wizji nigdy do tej pory nie miały aż takiego wpływu na motywację pracowników. Autorka podkreśla, że takie podejście wiąże się z coraz silniejszym przekonaniem, wręcz wiarą, iż świat biznesu powinien mieć zawsze pozytywny wpływ na społeczeństwo. Dla tego pokolenia idea zrównoważonego rozwoju, która jest przez dane przedsiębiorstwo wypełniania, staje się coraz częściej warunkiem koniecznym, chociaż niewystarczającym, aby być zainteresowanym pracą w danej firmie.

Pisząc o motywacji tej niemal największej grupy pracowników na obecnym rynku, Agnieszka Ciećwierz w artykule „Co motywuje millenialsów[2]” podkreśla, że są wykształceni, dobrze znają nowe technologie, są pewni siebie, wielozadaniowi i mają mnóstwo energii. Nie kryją wysokich oczekiwań i wolą pracować w zespołach, a nie indywidualnie. Szukają wyzwań, ale jednocześnie work-life balance jest dla nich sprawą najwyższej wagi. Wyróżnia ich również społeczny sposób myślenia – prawie 70 proc. twierdzi, że zaangażowanie obywatelskie i społeczne to dla nich priorytet[3].

Te preferencje warto uwzględnić, projektując model świadczeń pozapłacowych. Pokolenie millenialsów szczególnie ceni sobie zachowanie równowagi. Aż 85 proc. respondentów wybiera work-life balance jako kluczowy czynnik motywujący w pracy. Pytani o motywację na etapie planowania kariery, studenci już nastawiają się na znalezienie pracy gwarantującej zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym – 38 proc. wskazań.[4] Zatem w oferowanych im benefitach, nie może zabraknąć tych, które wesprą ich w realizacji tego dążenia.

Siła odpowiedzialnej marki

Jednym z najbardziej popularnych narzędzi wspierających pracodawców w motywowaniu pracowników jest platforma benefitowa MyBenefit. Co miesiąc dołącza do niej od kilku do kilkunastu pracodawców, dla których dbałość o pracownika jest najważniejsza. Odpowiada także na potrzebę millenialsów dotyczącą zachowania WLB, elastyczności wyboru i zaawansowania technologicznego.

W listopadzie MyBenefit rozpoczął współpracę z siecią sklepów Kaufland. Połączyły ich wartości – holistyczne podejście do człowieka, możliwość wyboru oraz dbałość o najwyższą jakość. Blisko pół miliona użytkowników platformy może wybierać spośród 16 tys. artykułów dostępnych w sklepach sieci Kaufland i płacić za nie kodami dostępnymi w kafeterii.

– Klienci naszych marketów mogą wybierać spośród tysięcy produktów najwyższej jakości w atrakcyjnych cenach. Każdego dnia pracujemy nad rozwojem oferty, dopasowując ją do zmieniających się potrzeb konsumentów. Szczególnie dumni jesteśmy z szerokiego asortymentu marek Kaufland, który obejmuje m.in. produkty wegańskie i wegetariańskie, bez laktozy czy glutenu. Naszych klientów zachęcamy do świadomego odżywiania, zwracając uwagę nie tylko na walory smakowe produktu, ale także sposób, w jaki został wytworzony. Tym samym promujemy artykuły pochodzące ze zrównoważonej produkcji, wytworzone z poszanowaniem środowiska i dobrostanu zwierząt. Cieszymy się, że nasze odpowiedzialne podejście dostrzegają także partnerzy biznesowi, w tym firma MyBenefit, która podjęła współpracę z naszą siecią – komentuje Ewelina Jarosińska, członek zarządu Kaufland Polska.

Kaufland należy do świadomych przedsiębiorstw podejmujących wiele działań CSR. Mają one znaczny wpływ na budowanie zaufania wśród otoczenia, co potwierdza Raport „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej”, w którym 35 proc. badanych twierdzi, że CSR wpływa na budowanie zaufania wśród pracowników, a 32 proc., że także wśród klientów. A to właśnie zaufanie jest kluczowe w budowaniu relacji. Warto wspomnieć, że 40 proc. millenialsów chętnie płaci więcej za produkty i usługi marek, z którymi się identyfikują pod względem wyznawanych wartości i stylu życia[5].

W gronie partnerów MyBenefit są firmy, które potrzeby człowieka stawiają na pierwszym miejscu. Oferta świadczeń pozapłacowych zbudowana wokół idei holistycznego podejścia, jest kluczowa w motywowaniu pracowników i podtrzymywaniu ich zaangażowania. Świadome i odpowiedzialne organizacje wiedzą, że dbanie o dobrostan pracownika jest dziś priorytetem.

– Ostatnimi czasy dużo mówi się o inteligencji emocjonalnej liderów i empatii w biznesie. Taką postawę szczególnie cenią sobie pracownicy, dlatego skutecznie wspiera ona budowanie lojalności i identyfikacji z firmą – tłumaczy Robert Bogacki, członek zarządu MyBenefit. – Dzięki naszemu nowemu dostawcy, pracodawcy mogą wesprzeć pracowników w organizacji tegorocznych świąt. Dofinansowanie zakupów w sieci Kaufland będzie dla nich z pewnością atrakcyjnym benefitem.

Bez wątpienia utrzymanie zaangażowania pracowników wciąż pozostaje dużym wzywaniem, zwłaszcza że od kilku miesięcy pracują zdalnie lub hybrydowo, albo w warunkach podwyższonego poziomu zarażenia się Covid-19. Wsparcie pracodawców w czasie pandemii jest niezwykle ważne, dlatego warto słuchać potrzeb pracowników, regularnie je diagnozować, by odpowiadać na nie w jak największym stopniu.

[1] https://www.miesiecznik-benefit.pl/zarzadzanie/news/motywacja-nowych-pokolen/
[2] https://www.miesiecznik-benefit.pl/zarzadzanie/praca/news/co-motywuje-millenialsow/
[3] L. Buchanan, „Meet the Millennials”, Sep 2010, Vol. 32 Issue 7, s. 166
[4] Raport „Motywacje młodych 2015”: motywacjemlodych.pl/motywacje-mlodych-2015/
[5] https://loyaltystarter.io/program-lojalnosciowy-dla-millenialsow/

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER