Pracownicy boją się, że nie będzie ich stać na wyjazdy wakacyjne

Pracownicy boją się, że nie będzie ich stać na wyjazdy wakacyjne

Inflacja wciąż daje się we znaki, co wpływa na plany i decyzje pracowników. Ponad połowa badanych (59%) ma obawy związane ze zbliżającym się okresem urlopowo-wakacyjnym, dotyczące cen w lokalach gastronomicznych w kurortach. Aż 56% pracujących niepokoi się, że koszty życia znów wzrosną i nie będą mogli sobie pozwolić na upragniony wyjazd. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.  

Letnie miesiące to zwykle czas odpoczynku i relaksu, ale też różnych wyzwań – finansowych, logistycznych i organizacyjnych. W przypadku pracujących rodziców dochodzi również łączenie obowiązków zawodowych z opieką nad dziećmi, które w tym okresie nie chodzą do szkoły czy przedszkola. Wyjazdy, wczasy i podróże wiążą się z kolei z dodatkowymi wydatkami. To wszystko sprawia, że część pracowników mierzy się z różnymi wątpliwościami i obawami. Z badania Sodexo “Benefity na wakacje” wynika, że mają one przede wszystkim podłoże finansowe. 56% respondentów obawia się, że koszty życia mocno wzrosną i nie będzie ich stać na wyjazd, a 59% wskazuje na ceny w lokalach gastronomicznych w kurortach. Obawy dotyczą też braku wsparcia ze strony pracodawcy, np. poprzez dofinansowania czy benefity (29% wskazań).

W niektórych przypadkach wakacje to czas intensywnej pracy, zastępstw za współpracowników czy podejmowania dodatkowych aktywności, co sprawia, że wzięcie wolnego staje się utrudnione. Statystyki pokazują, że przedwakacyjne rozterki dotyczą także kwestii formalnych – 13% pracujących martwi się, że nie otrzyma płatnego urlopu. Według 12% badanych wyzwaniem może być również pogodzenie pracy z życiem prywatnym (np. opieką nad dzieckiem).

Benefity uszyte na miarę urlopów

Pracodawcy i działy HR, uwzględniając możliwości organizacji, a także aktualną sytuację ekonomiczną, stoją przed wyborem, jakie benefity włączyć do oferty, by faktycznie wspierały pracownika i jego domowy budżet, wzmacniały zaangażowanie i dawały poczucie zadowolenia – mówi Katarzyna Turska, dyrektor HR Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. – Przy podejmowaniu decyzji warto poznać perspektywę zatrudnionych i dowiedzieć się, jakie są ich prawdziwe potrzeby oraz wyzwania tu i teraz. Przeprowadźmy analizę i spójrzmy na wartość poszczególnych świadczeń. Gdybyśmy mieli je umiejscowić na symbolicznej wadze i porównać – które będą ważyć więcej, a które mniej? Jakie zalety i korzyści danego rozwiązania przeważają? Istotne jest to, by wybór świadczenia miał swoje uzasadnienie i stanowił odpowiedź na to, czego naprawdę potrzebują pracownicy. Warto uwzględnić różne sytuacje i okoliczności. Jeśli chcemy zaproponować świadczenia urlopowe, zapytajmy swoich pracowników, które rzeczywiście będzie dla nich satysfakcjonujące. Może się okazać, że wcale nie chodzi o wyszukane i niestandardowe rozwiązania, lecz o coś, co wspiera codzienne wydatki. Z badania “Benefity na wakacje” wynika, że aż 62% badanych wskazało na sfinansowanie przez pracodawcę zakupu posiłków w restauracjach i barach, gdyby mieli do wyboru benefit przeznaczony do użycia w czasie wolnym, np. podczas urlopu. Mniejszym zainteresowaniem cieszyłyby się natomiast benefity wspierające aktywność kulturalną (39%) oraz aktywność sportową i rekreacyjną, jak karta na siłownię (34%). 

Od świadczeń pozapłacowych oczekuje się dzisiaj przede wszystkim tego, by zwiększały wartość wynagrodzenia i wspierały siłę nabywczą pracownika. Spełniają one swoją funkcję tylko wtedy, gdy są rzeczywiście dopasowane do potrzeb zatrudnionych. W przeciwnym razie często pozostają „martwym” formalnym zapisem w firmowych dokumentach, który nie znajduje odzwierciedlenia w praktyce.

Nowoczesne, czyli dostępne w kraju i za granicą

Pracownikom zależy, by benefity były praktyczne, nowoczesne i elastyczne, dlatego rynek świadczeń pozapłacowych powinien podążać za trendami związanymi z hybrydowością i cyfrowością. Zatrudnieni chcą mieć dostęp do świadczeń, które będą ich wspierać na co dzień, ale też w różnych ważnych momentach w ciągu roku, np. w okresie świątecznym czy wakacyjnym – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Tymczasem, jak wynika z badania „Benefity na wakacje”, ponad jedna trzecia (38%) respondentów przyznaje, że ich pracodawca nie oferuje benefitów, które można wykorzystać także podczas urlopów i wakacyjnych wyjazdów, a 19% nie wie, czy ich firma zapewnia taką możliwość. Preferowane są świadczenia, które można realizować nie tylko w miejscu pracy, ale też na terenie całego kraju, na co wskazało 78% badanych. Z kolei 62% przyznało, że chciałoby mieć dostęp do benefitów pracowniczych na terenie całej Unii Europejskiej. To dowodzi, że zmiany w polityce benefitowej są konieczne, by realnie odpowiadać na potrzeby i oczekiwania zatrudnionych.

Przykładem świadczenia, z którego można korzystać nie tylko w firmie, ale też pracując z dowolnego miejsca, w trakcie podróży służbowych, podczas urlopów i wyjazdów wakacyjnych w kraju i za granicą, jest karta przedpłacona na posiłki. Taki rodzaj nowoczesnego dofinansowania posiłków, w formie karty Lunch Pass Sodexo, pozwala na efektywne wykorzystanie przekazanych środków i nie stwarza barier czy ograniczeń związanych z miejscem i czasem realizacji świadczenia.

Jak wesprzeć pracowników podczas wakacji?

Pracodawcy mogą na różne sposoby wspierać pracowników w okresie wakacyjnym – od umiejętnego zarządzania pracą zespołu i podziału zadań, przez transparentną komunikację i budowanie atmosfery współpracy oraz doceniania, aż po świadczenia i udogodnienia związane zarówno z odpoczynkiem, jak i organizacją pracy. Co będzie stanowić odciążenie w trakcie tegorocznych wakacji? Jakiego wsparcia pracownicy najbardziej potrzebują? Ponad połowa (58%) badanych wskazuje na dofinansowanie wypoczynku (wczasy pod gruszą), a 43% chciałoby otrzymać dodatkowy płatny urlop. Potrzebnym udogodnieniem jest także elastyczny grafik pracy, na co wskazało 32% respondentów. Pracownicy dostrzegają również wartość w świadczeniach, które wspierają domowy budżet w obliczu uderzających po kieszeniach cen żywności w sklepach i restauracjach. Wysokie miejsce w rankingu wakacyjnych potrzeb zajmuje dofinansowanie posiłków w lokalach gastronomicznych w Polsce i na terenie UE – 26% respondentów chciałoby otrzymać od pracodawcy dodatkowe środki finansowe np. w formie kart przedpłaconych, e-voucherów. Na kolejnym miejscu znalazła się praca zdalna dająca możliwość wykonywania obowiązków służbowych z różnych miejsc (23%). Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się natomiast pożyczki celowe (16%).

O badaniu

Badanie ilościowe „Benefity na wakacje” zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo, na reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania próbie N=1038 Polaków – z których N=677 to osoby pracujące. Badanie przeprowadzono w dniach 10.05 – 17.05.2023 roku.

O Sodexo

Grupa Sodexo to światowy lider w zakresie rozwiązań podnoszących jakość życia. Od ponad 50 lat jest strategicznym partnerem dla firm i instytucji, które kładą nacisk na efektywność, lojalność, zaangażowanie
i zadowolenie pracowników oraz partnerów biznesowych. Zatrudniając 412 000 pracowników w 55 krajach jest 19. największym pracodawcą na świecie. Grupa Sodexo świadczy usługi dla nieruchomości (Sodexo On-site Services) oraz usługi motywacyjne (Sodexo Benefits and Rewards Services), obsługując każdego dnia ponad 100 milionów konsumentów.

O Sodexo w Polsce

Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce, od ponad 20 lat, odpowiada za transformację świadczeń pozapłacowych – wspiera firmy w motywowaniu, budowaniu zaangażowania i zadowolenia pracowników (Employee Experience) oraz wyznacza kierunek rozwoju narzędzi angażowania i lojalizowania kontrahentów, klientów i sił sprzedaży (Incentive & Recognition). Wyznaczając nowe trendy na rynku, spółka jako pierwsza wdrożyła m.in. przedpłaconą kartę zbliżeniową, płatności mobilne kartami przedpłaconymi, a także w pełni wirtualną kartę bez plastikowej formy. Na szeroki wachlarz oferowanych rozwiązań, będących odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby odbiorców, składają się od kart przedpłaconych wydawanych z polskim bankiem, nowoczesnych i bezpiecznych wirtualnych kart, przez szeroki katalog nagród, e-nagród i tradycyjnych kuponów aż po kompleksową obsługę złożonych rozwiązań motywacyjnych.

Rzetelność i najwyższą jakość świadczonych usług docenili zarówno użytkownicy jak i eksperci branżowi. W Polsce z oferty spółki skorzystało 50 tysięcy zadowolonych Klientów i ponad 3,5 miliona użytkowników. Kartami przedpłaconymi wydanymi przez Sodexo wykonywanych jest nawet pół miliona transakcji tygodniowo! Marka Sodexo otrzymała m.in. tytuł Business Superbrands oraz nagrodę Złota Jakość Roku, a Aon, światowy ekspert ds. zarządzania kapitałem ludzkim, przyznał Sodexo certyfikat najlepszego pracodawcy – Aon Best Employer™ na poziomie globalnym i lokalnym. Za ekspertyzą firmy przemawia nie tylko liczba zrealizowanych projektów, globalne doświadczenie, stosowane technologie, ale przede wszystkim dostęp do wiedzy na temat rzeczywistych potrzeb
i motywatorów różnych grup odbiorców – pracowników, w tym sił sprzedaży, partnerów biznesowych, kontrahentów.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER