Rusza kampania społeczna Dni Uczenia się Dorosłych. Jej tegoroczne hasło to „Uczymy się w różnorodności”. – Chcemy wspierać osoby dorosłe w kształtowaniu i rozwijaniu nawyku ciągłego uczenia się. Pokazać, że nawet po zakończeniu formalnej edukacji można świadomie rozwijać się przez całe swoje życie – mówi Piotr Piasecki, prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych. Kampania odbywa się pod patronatem honorowym Ministerstwa Edukacji.
-
Według Eurostatu, w Polsce po zakończeniu edukacji formalnej jedynie 5,7 proc. ludzi dorosłych regularnie podejmuje wyzwanie, związane z rozwojem własnych kompetencji;
-
Kampania ma zachęcić dorosłych do idei ciągłego uczenia się;
-
Wszystkie wydarzenia w ramach Dni Uczenia się Dorosłych będą bezpłatne.
Dni Uczenia się Dorosłych będą realizowane w całej Polsce za pomocą kilkuset różnorodnych wydarzeń: warsztatów, szkoleń plenerowych i e-learningowych, seminariów, webinariów, targów, pikników i happeningów. Podobnie jak w poprzednich latach przekrój tematów będzie szeroki: od zagadnień zawodowych, tych związanych z robotyką czy informatyką, przez taniec, gotowanie, krawiectwo, aż do szeroko pojętej psychologii czy samorozwoju. Wstęp na wydarzenia będzie bezpłatny, a wszystkie je będzie można znaleźć na stronie edurosli.pl
– W idei ciągłego uczenia się nie chodzi tylko o to, by ciągle podnosić swoje kompetencje w aspekcie zawodowym. Uczenie się może być pozytywnym doświadczeniem, z założenia powinno dawać radość, inspirować do rozwoju i poszukiwania swoich zainteresowań. Zależy nam na zwiększeniu aktywności edukacyjnej dorosłych, którzy często po zakończeniu edukacji nie są już chętni do kontynuowania nauki w formach pozaszkolnych – mówi Piotr Piasecki, prezes PIFS.
Konkretne dane
Wartość porównywalnego wskaźnika z badań Bilansu Kapitału Ludzkiego (Rozwój kompetencji – uczenie się dorosłych i sektor szkoleniowo-rozwojowy) wynosiła 26 proc. wśród dorosłych Polaków. Aż 83 proc. badanych osób w wieku 25-64 lat rozwijało swoje kompetencje, wykorzystując przynajmniej jedną z form uczenia się w ramach edukacji formalnej, pozaformalnej lub nieformalnej. Najszerzej wykorzystywanym sposobem jest nieformalne uczenie się: w ten sposób swoje kompetencje rozwijało 71 proc. dorosłych. Co ciekawe, zbliżone są do siebie odsetki osób deklarujących uczenie się pozaformalne w celach zawodowych (26 proc.) i pozazawodowych (24 proc.). Wskazuje to, że rozwój kompetencji dotyczy nie tylko sfery zawodowej, ale także szeroko rozumianego rozwoju osobistego.